Energiselskaber

El-selskab glemte at fortælle om merafgift

Sådan ser et tomrør til fiberkabler ud. For at overvåge, drive og vedligeholdefibernetværket kræver HEF 189 kr. om måneden. foto: torben hansen

Sådan ser et tomrør til fiberkabler ud. For at overvåge, drive og vedligeholdefibernetværket kræver HEF 189 kr. om måneden. foto: torben hansen

MARIAGERFJORD:HEFs bestræbelser på at rulle fiberkabler ud i flere udvalgte mindre byer i Mariagerfjord og Himmerland har fået en skæv start. Med fiberkablet gravet ned foran ens hus, skulle brugerne kunne modtage fremtidens internet, tv og telefon - både bedre og billigere end i de større byer og i forhold til andre løsninger. Men den udlægning køber en række borgere ikke længere. I dag bruger de ord som bondefangeri og uærligt om selskabets salgsmetoder. - Mine erfaringer med dem er ikke voldsomt gode. De er i hvert fald dygtige til at sælge, og det hele lyder meget rosenrødt. Men der er en masse ting, de glemmer at fortælle, siger Ronni Korsgaard fra Hvilsom. Ligesom omkring 100 andre borgere i landsbyen, hvor paraboler udgør livslinien, hvis man vil have de udenlandske tv-begivenheder ind i dagligstuen, troppede han op til et møde med HEF i april 2006. Her forklarer to repræsentanter fra el-selskabet, hvordan borgerne kan spare penge på telefonregningen, få de mest knivskarpe billeder på tv"et og den hurtigste opkobling til internettet blot igennem ét underjordisk stik - så længe der altså er nok folk, som bakker op om projektet. Ronni Korsgaard slår til og skriver under. Det gjorde over 60 andre også, erindrer han. Kabel uden effekt En måned senere dumper der et brev ind i postkassen. HEF beklager, at de har glemt at oplyse om prisen på leje af det optiske kabel. Det lever de blot, mens andre firmaer står for indholdet. Men med lejen af kablet oveni bliver det nu 2268 kr. dyrere årligt at være kunde. - Det virkede som noget fusk, at de forsøger at hive sådan en afgift ind ad bagdøren, når man allerede har tilmeldt sig, mener Ronni Korsgaard, der også hæftede sig ved, at HEF oplyste og uddelte materiale om, at det hurtige internet og telefoni skulle foregå gennem udbyderen Cybercity. Men en måned senere meddeler HEF, at det samarbejde er sat i bero. Cybercity ikke kan levere ydelserne på det ønskede tidspunkt på grund af manglende ressourcer. - Hvad bliver det næste, tænker man efter, at de har lovet noget, der så viser sig langt fra at være færdigbehandlet, siger Ronni Korsgaard, som vælger at annullere aftalen. Efter hans opfattelse valgte størstedelen af de oprindeligt tilmeldte i Valsgaard at gøre ligeså. Så Ronni Korsgaard har i dag et fiberkabel gravet ned i jorden - men uden indhold. Annullerer aftale I Valsgaard kan flere borgere, som NORDJYSKE har talt med, berette om en næsten enslydende historie. Efter først at have modtaget brochurer om mulighederne og priserne ved at samle tv, telefon og internet i et samlet stik hører beboerne i Valsgaard først om lejeafgiften på et møde med HEF. - Jeg var nok hoppet på projektet, hvis de havde været ærlige og ligefremme, når de fortalte om afgiften. I stedet blev den sneget ind under midten af mødet. Jeg tror samtlige 150 til stede fik sig et chok, siger Jan Mikkelsen. - Mange, som ellers havde været skrevet op, meldte fra. Det er jo også en vældig stigning. Så vidt jeg kunne se, ville man nu kun spare omtrent 40 kr. om måneden, siger Leif Stisen, der på grund af den stadigt eksisterende besparelse valgte at forblive kunde. Spørgelystne brugere I Aalestrup kritiserede en række borgere også prisstigningen. - Godt nok bor vi langt ude på landet, men mon ikke der er en grænse for hvor langt?, skriver en borger under overskriften bondefangeri i et spørgeforum på HEFs hjemmeside. Her findes flere lignende indlæg. For fire måneder siden lukkede el-selskabet dog for opdateringer i forummet. Koncept- og produktchef Kjeld Jensen afviser, at der er en sammenhæng i forhold til antallet af kritiske indlæg. - Vi havde oplistet alle de steder, hvor vi ville komme hen og grave. Alligevel blev der hele tiden ved med at komme spørgsmål ind, så vi næsten måtte have en medarbejder til udelukkende at sidde og besvare dem, forklarer han. Køb med eftertanke På stående fod kan koncept- og produktchefen ikke oplyse, hvor mange tilmeldte borgere i Hvilsom og Valsgaard, der endte med at springe fra. - Afgiften på fiberleje har faktisk været der fra starten af. Men der opstod uoverensstemmelser med prisen fra en forventet leverandør. Vi sagde det faktisk så snart, vi vidste det, men vores informationsniveau har ikke været tilfredsstillende, siger Kjeld Jensen. Hvordan kan det være, at I på tre forskellige møder glemmer at oplyse om afgiften? - Vi var aktive alle tre steder, så det kom til at lappe ind over hinanden. I Valsgaard vidste de også godt, at alting ikke var 100 procent færdigt, siger Keld Jensen, der vurderer, at kritikken måske også skal ses i lyset af, at folk skulle vænne sig til og overveje den nye teknik. - Når man ikke har haft opkobling i et område tidligere, kan det godt virke så fristende, at man foretager et impulskøb. Bagefter kan folk blive tvivlende om de ekstra udgifter, hvis de ikke før har haft internet. Så afbestiller de det, og det skal de selvfølgelig have lov til. I den forbindelse bliver det ikke bedre, hvis nogen har opfattet prisen anderledes for så peger tvivlen på os, siger Kjeld Jensen.