Elbiler er et reelt alternativ

Efter seks måneders forsøg i Aalborg viser erfaringen, at elkørsel kan afløse meget benzinkørsel.

Testbilerne har siden marts kørt i Aalborg Kommune, og tilsyneladende er testfamilierne meget tilfredse. Arkivfoto: Torben Hansen

Testbilerne har siden marts kørt i Aalborg Kommune, og tilsyneladende er testfamilierne meget tilfredse. Arkivfoto: Torben Hansen

Den er kvik i optrækket, rigtig god i byen og et fint alternativ til benzin- og dieselmodeller. Sådan lyder tilbagemeldingen fra mange af de testkørere, som indtil videre har afprøvet en elbil i Aalborg. Kommunen medvirker i et landsdækkende forsøgsprojekt, hvor familier afprøver en elbil. 10 familier tester ad gangen, og efter tre måneder går bilnøglerne videre til nye familier. I Aalborg har 20 familier nu været frivillige forsøgskaniner, og erfaringen viser, at elbilen efter ganske kort tid glider ind og bliver en naturlig del af familiernes hverdag. Vænner sig til rækkevidden - Mange har sagt, at de ville bruge elbilen som deres bil nummer to, men faktisk har flere oplevet, at bilen kan dække det meste af deres kørselsbehov, siger kommunikationsmedarbejder Troels Kent Christensen fra elbiloperatøren ChoosEV, der står bag projektet. ChoosEV skal nu udvælge 10 nye familier til forsøget. De får nøglerne overdraget i starten af september. Og hvis de udvalgte kører som de forrige testpiloter, når de i gennemsnit op på 2000 kørte kilometer og lader for det meste køretøjet op derhjemme på privatadressen. Kun i mindre omfang bevæger testpiloterne sig ud på længere togter, hvor man er nødt til at lade bilen op på fremmede adresser. Rækkevidden på en opladning er 130-150 kilometer afhængig af kørestil, og netop den begrænsede rækkevidde er typisk det, som de fleste testfamilier oplever som en begrænsning. - Men omvendt indretter testkørerne sig ret hurtigt på rækkevidden, og efter at have leget med bilen de første fjorden dage med begejstrede tilbagemeldinger, så bliver der typisk stille. Og det er fordi, folk vænner sig til at køre i bilen med de fordele og ulemper, den har, bemærker Troels Kent Christensen fra ChoosEV. Den stærkt reducerede motorstøj har tidligere været omtalt som en risikofaktor ved elbilerne. Prisen er en hæmsko Men tilsyneladende opleves det ikke som noget større problem blandt testpiloterne i Aalborg. De vænner sig hurtigt til et lavere lydniveau og er mere opmærksomme på, om andre trafikanter har opdaget deres køretøj. Elbil-projektet løber indtil foråret 2013 i Aalborg Kommune. Lige nu er i alt 15 kommuner med i forsøget, hvor det gælder om at høste erfaringer med rækkevidde og infrastruktur. Trods de mange positive tilbagemeldinger fra hele landet, tvivler ChoosEV dog på, at forsøgspersonerne styrter ud for at købe deres egen elbil. Dertil er prisen stadig noget høj. - Men sådan er det i starten med al ny teknologi. Når der kommer flere mærker på markedet, vil prisen også falde, forudser Troels Kent Christensen.