Energiselskaber

Elbiler er fortsat afgiftsfri

Beslutning om forlænget nulafgift til 2015 kan blive afgørende for elbilernes muligheder

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ladestanderne fra NRGI findes i flere versioner, der blandt andet kan klare flere forskellige bilmærkers standarder og spændingsstyrker. Og her skal man på sigt også kunne betale med sit Dankort.

Fundamentet for elbiler i Danmark er sikret, lyder bedømmelsen, efter at regeringen har forlænget afgiftsfritagelsen for elbiler fra 2011 til 2015. - Det helt afgørende er, at vi nu kommer med i den første bølge. Det betyder også, at Danmark er et af de første lande i verden, hvor bilfabrikkerne lancerer nye elbiler, siger René Torp-Nielsen, Udvikling A/S, der er mangeårig branchemand og i dag driver konsulentvirksomhed. Han mener, at det den forlængede afgiftsfritagelse skaber ro, så de, der har været parat til at investere i infrastruktur, altså ladestandere og strømforbindelser, samt batteriteknologi, nu tør gøre det. Uden en infrastruktur, uanset om det er Better Place og Renault, eller andre, som skal have et landsdækkende net af ”eltankstationer” på plads, vil det være svært for elbilerne, at få fodfæste. De har nemlig for de flestes vedkommende pt. en rækkevidde på maks. 150 kilometer. Hos NRGi, som er energiselskab for det Østjyske, er direktør Søren Sørensen enig i, at den fortsatte afgiftsfritagelse er vigtigt for elbilen. - Det er helt klart noget, som trækker positivt op. Og det er noget, som har store perspektiver. Selskabet har allerede kontakt med 20-25 kommuner og virksomheder i det Østjyske, som vil opstille ladestandere. Og det forventes nu, at interessen stiger. NRGI har i udviklet en serie ladestandere, der blandt andet kan klare flere forskellige bilmærkers standarder og spændingsstyrker. Og her skal man på sigt også kunne tanke strøm til bilen mod betale med sit Dankort på selve standeren. De er blandt andet testet i Horsens-området, hvor selskabet over de seneste måneder har haft forsøg, hvor almindelige borgere har kunnet teste elbiler i hverdagen. Asien på vej René-Torp-Nielsen fra udvikling A/S tror først, at vi vil se det store gennembrud af elbiler herhjemme om et par år, når de store bilfabrikker begynder at komme med deres bud på elektrisk drevne biler, og de med afgiftsfritagelse måske koster det samme som en konventionelt drevet. Han tror umiddelbart ikke at batteri-teknologien vil åbne for revolutioner i rækkevidden inden for den nærmeste årrække. Men muligheden for at lynlade på kort tid, for eksempel 20 minutter, frem for otte timer vil vokse. Derfor vil elbilerne først fremmest glide ind som køretøj nummer to, mens den mere konventionelle fortsat bruges langture og ferier. Martin Messer Thomsen, der er elbilekspert, og driver siden www.easyEcar.com tror endda, at hver 4. nyindregistrerede bil herhjemme vil være en elbil om 10 år. - Når først lande som Kina og Indien begynder at rykke, så vil der ske ting og sager. Der foregår rigtig meget derude i øjeblikket, siger Martin Messer Thomsen. Han tror ikke nødvendigvis, at der sker de store kvantespring med hensyn til rækkevidde og ladetid. Til gengæld vil priserne blive lave. En ny model, som er på vej, er således indiske Tata Indica. Glæde hos Renault Hos den danske Renault-importør, der satset massivt på elbilerne, er der stor tilfredshed med regeringens beslutning. - Renault har fra begyndelsen gjort det helt klart, at man ikke vil introducere elbiler i lande, der ikke på den ene eller anden måde favoriserer introduktionen af elbiler. Derfor er vi naturligvis meget tilfredse med, at regeringen nu endelig har meldt klart ud. Nu bliver Danmark det første land i Europa, hvor forbrugerne allerede næste sommer kan købe en Renault elbil. Nu kan vi med ro i sindet forberede vores netværk af forhandlere og værksteder til den spændende opgave det bliver at sælge elbiler, siger direktør i Renault Danmark, Henrik Bang.