EMNER

Elektrificér banen

I Venstre er vi fast besluttede på at nå målet om en hurtig elektrificering af banen mellem Lunderskov og Esbjerg.

Et sådant projekt til 1,2 mia. kr. vil indebære en række fordele, herunder bedre service til passagerne, markant forbedret driftsøkonomi samt bedre miljø. Dertil kommer, at kørsel med el-tog til Esbjerg fra 2015 vil bidrage væsentligt til at løse den fortvivlede materielsituation hos DSB. Efterhånden kan tilliden til IC4 ligge på spidsen af en knappenål og spørgsmålet er, om disse upålidelige tog nogensinde kan sættes i drift på hovedstrækninger som oprindeligt tiltænkt, da SR-regeringen - med støtte fra venstrefløjen - i 1999 banede vejen for IC4. Det er altså særdeles klogt at fremme eltog til Esbjerg. I denne uges trafikforhandlinger præsenterede regeringen forligskredsen for et uspiseligt forslag til finansiering af projektet. Venstre medvirker ikke til at kannibalisere i eksisterende trafikaftaler, herunder med hensyn til et påtrængende dobbeltspor ned gennem Sønderjylland. Behovet for dette projekt er usvækket. En aftale er en aftale, og et løfte er et løfte. Til gengæld har foreslået transportministeren at satse på finansiering via et OPP-projekt (Offentlig Privat Partnerskab), hvor parterne eksempelvis kunne være elselskaber, jernbaneentreprenører, pensionsselskaber eller andre interesserede investorer. Jeg har noteret mig, at SRSF-regeringen netop fremhæver OPP i regeringsgrundlaget. Så lad os nu komme i gang til gavn for landets togpassager. Regeringen kunne også vælge at fokusere på en pålidelig jernbanedrift og elektrificering af banen frem for i hast at bruge 800 mio. kr. på en skadelig betalingsmur ved København. Det virker helt absurd at piske løs på bilisterne med gigantiske røde afgifter, når der ikke er plads i togene til dem. Lad os nu komme i gang med elektrificere banen til Esbjerg frem for at bryde indgåede aftaler og spille politisk abespil i medierne.