Elektronisk hjælper reducerer rat-arbejdet

Nyt elektronisk system gør faceliftet Mazda6 endnu mere velkørende og komfortabel

BILER:Mere dynamisk, støjsvag og sikker.

Nøgleord for den tekniske opdatering, som Mazda giver 6-modellen i forbindelse med et lettere facelift, der mere vil kunne mærkes end ses.

Selv om bilen i forvejen henregnes blandt de bedst kørende i klassen, sker der alligevel forbedringer på den front takket være ny teknik.

Et elektronisk system, som Mazda kalder G-Vectoring - forkortet til GVC - vil ifølge bilproducenten gøre Mazda6 endnu mere dynamisk kørende.

Desuden øger systemet sikkerheden, ligesom det også dæmper støjen yderligere.

GVC er en slags elektronisk hjælp til føreren, som for at holde den ønskede kurs ikke behøver at korrigere så meget med rattet som i den nuværende model. Systemet giver færre uønskede karrosseribevægelser ved retningsskift - til gavn for såvel køreegenskaberne som komforten.

”Blødere” dieselmotorer

Det sker ved et umærkeligt indgreb i motorstyringen, hvorved momentet reduceres ganske kortvarigt, og vægtfordelingen mellem for- og baghjulene optimeres, fortæller fabrikken.

Den oplyser endvidere, at motorprogrammet som hidtil vil omfatte 2,0- og 2,5-liters Skyactiv-G benzinmotorer med 145 hk, 165 hk og 192 hk samt 2,2-liters Skyactiv-D dieselmotorer på henholdsvis 150 hk og 175 hk.

Mens benzinmotorerne er uændrede, har dieselmotorerne fået ny teknologi, der gør, at de reagerer hurtigere på førerens speederfod. Samtidig har maskinerne fået en blødere motorgang med mindre ”diesellyd” og færre vibrationer.

Udover at dieselmotoren i sig selv er blevet mere støjsvag, har Mazda også forbedret støjisoleringen med blandt andet nye dørlister samt yderligere støjisolerende materiale i undervognen, taget og dørene.

Derudover er de forreste sideruder lamineret for at reducere vindstøjen.

Indvendig har rattet fået et nyt design, og head-up-displayet, der er standard i højeste udstyrsniveau, er fremover i farver og har fået en højere opløsning.

I instrumentgruppen er der et nyt multiinformationsdisplay med højere opløsning og flottere grafik.

Udvendigt er eneste ændring, at Mazda6 fra starten af næste år kan leveres i en ny mørkegrå speciallakering, Machine Grey.

Nødbremsesystem med kamera

Med Mazda6 i 2017-udgaven introduceres også opgraderede sikkerhedssystemer. Blandt andet får alle modeller med head-up-display et system, der registrerer fartskilte og viser dem i førerens synsfelt.

Samtidig optimeres det automatiske nødbremsesystem (Smart City Brake Support) med en større rækkevidde takket være overgangen fra en infrarød laser til et kamera.

De ny 6-modeller, der endnu ikke er prissat for det danske marked, introduceres herhjemme sidst på året.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.