Elektronisk logo sladrer om gæsterne

Besøgendes bevægelser kan følges på storskærm

HJØRRING:Det bliver ikke nemt at færdes ubemærket på Vendsyssel Kunstmuseum fra i dag, hvor museets nye logo afsløres i forbindelse med kulturnatten. Logoet, som kan ses på en storskærm udenfor museet, på samtlige computere i museet og på museets hjemmeside, viser nemlig, om der er gæster på museet, om de bevæger sig og i nogen grad hvor mange, der er. Også i tilfælde af, at en indbrudstyv skulle snige sig udenom tyverialarmen med den hensigt at liste rundt og begå ugerninger. Det er en gruppe studerende fra Designskolen i Kolding, der har lavet logoet i en priskonkurrence, og de havde en helt klar idé med logoet. - Udgangspunktet var museets forbogstaver, VKM, som vi har leget med, således at bogstaverne nu består af tre pile. Disse symboliserer bevægelse, udvikling og viden, som kunstmuseet jo er eksponent for, siger Kathrine Nielsen, som sammen med seks andre studerende vandt konkurrencen, og dermed opsætningen på Vendsyssel Kunstmusem. Det helt specielle ved det nye logo er, at der inde på museet opsættes tre kameraer, som optager gæsterne 24 timer i døgnet. Disse optagelser digitaliseres, hvorefter gæsternes bevægelser kan følges på storskærmen udenfor museet - som små prikker, der bevæger sig. - Et af vores nøgleord var interaktion, hvor de besøgende, museet, Hjørring og designet i sig selv skulle spille sammen i eet udtryk. Gennem vores idé afsætter alle gæster og ansatte et elektronisk spor på museet, som kan aflæses direkte i logoet, som altid vil være foranderligt. Noget andet var dynamik, som opstår i bevægelserne og den konstante forandring, og endelig forsøgte vi at skabe noget, som ikke var set før, siger Kathrine Nielsen. Alternativt brevpapir Museumsleder Marianne Ilkær glæder sig til at få indviet det nye logo, som også kommer til at blinke på samtlige computerskærme på museet - i konstant bevægelse via gæsternes gøren og laden. Det betyder, at museets brevpapir, som indeholder museets logo, vil se forskelligt ud fra print til print. - Hvis der kun er en gæst, kan man se det på brevpapiret, ligesom et fyldt museum også vil kunne ses, siger hun. Ideen til priskonkurrencen kom fra amtets museumskonsulent Thomas Østergaard, som er ansat netop til at hjælpe amtets museer til en større synliggørelse i hverdagen. - Og en af måderne er altså en digital synliggørelse, som vi får fremover, siger Marianne Ilkær. Det digitale logo er sponsoreret af Spar Nord, Tuborg Fonden og af de håndværkere, som har ombygget Bechs Klædefabrik til kunstmuseum. Den samlede pris ligger omkring 160.000 kroner.