Elektronisk nytårskort fra BBC

BBC-program om Skagen giver uvurderlig PR i hele verden

SKAGEN:TV-producer Joshka Wessels, der for BBC World optog et længere indslag fra Skagen i oktober, har sendt sit personlige nytårskort via mail ud til hele verden. Også journalist og forfatter Claus Jacobsen modtog det elektroniske nytårskort fra BBC-produceren til sin mail i Skagen. Hans overraskelse var stor, da han så, at motivet viser Joschka Wessels under tv-optagelser på stranden ved Gl. Skagen med de hvide klitter og hjelm samt marehalm mod den blå himmel i horisonten. - Nytårskortet er sendt ud til hele verden, for Joscha Wessels arbejdsområde er hele kloden fra Sydeuropa til de arabiske lande, Afrika, Sydamerika, Japan, Kina og USA, hvor hun rejser hele året, fortæller Claus Jacobsen. Han var guide og samarbejdende producer for Joschka Wessels og BBC World under optagelserne i Skagen på vegne af miljøprojektet "Save the North Sea", hvor han er dansk informationsansvarlig, samt Skagen Uddannelsescenter som dansk samarbejdspartner i projektet. Der blev vist optagelser fra den recyclingsdmaskine, som projektet har opstillet på Skagen Havn hos Skagen Truck Service til makulering af kasseret trawl samt plastkasser, paller og trækasser. Desuden viste BBC World optagelser fra stranden ved Gl. Skagen og fra by og havn, herunder interview med Skagens havnedirektør. Indslaget blev vist i november og december fem gange på BBC World på forskellige tider af døgnet på grund af tridsforskellen verden over. - I alt har mellem 175 og 200 millioner mennesker set indslaget på otte minutter - hver gang, oplyser Claus Jacobsen. Han har et nyt projekt parat fra Skagen, som er præsenteret for BBC, der allerede har vist forhåndsinteresse. Hvad det drejer sig om, er en hemmelighed indtil videre. Så meget kan dog oplyses, at emnet tager udgangspunkt i en fiskeindustri i Skagen. - Denne reklame for erhverv, miljø og natur i Skagen er ubetalelig. Skal man sammenligne med, hvad PR-folk oplyste i NORDJYSKE Stiftstidende for nylig om isskulpturerne fra Frederikshavn, der blev vist i dansk TV til en værdi af mange hundredtusinde kroner, da må de mange hundrede millioner seere, som har set Skagen i BBC World, have en reklameværdi på et tocifret millionbeløb, mener Claus Jacobsen. - Det oplyser i hvert fald nogle af mine bekendte i PR-branchen, forklarer han.