Elever jagter enzymer

Biologihold på Brønderslev Gymnasium deltager i nyt grundforskningsprojekt.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Bakterierne skal dyrkes for vise, om der er cellulaser, som er enzymer der er vigtige i nedbrydningsprocessen af halmen.

Pipetter, reagensglas og mikroskoper er på plads, når biologilærer Lars Viggers sætter gang i undervisningen. 3. g holdet, der har valgt biologi på A-niveau, deltager i et nyt grundforskningsprojekt i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet og virksomheden Novozymes. Målet med forskningen er at finde frem til nye enzymer, der kan bruges i udvindingen af bioethanol fra for eksempel halm. Det er de første skidt i processen til at fremstille såkaldt anden generations biobrændsel, der ikke bliver fremstillet af fødevarer som korn men i stedet af halm. Eleverne skal udtage jordprøver, som de metodisk skal teste og dyrke på forskellig vis. Det er vigtig, at de undervejs udfylder detaljerede skemaer, som skal sikre, at resultaterne kan bruges senere i forløbet. Lars Viggers valgte at melde holdet til projektet, da det giver helt nye muligheder i forhold til forsøg. - Vi kan afprøve noget af det moderne udstyr inden for bioteknologi. Vi har blandt andet lånt et apparat, som kan opformere en meget lille mængde DNA. Det havde vi ikke haft mulighed for at gøre ellers, siger Lars Viggers. Holdet har lånt udstyret fra Novozymes, som også får de endelig prøver fra forsøgene. De skal så teste effektiviteten af de enzymer, der er fundet og finde frem til, om de kan bruges i det videre arbejde. Lars Viggers håber, at holdet får mulighed for at besøge Novozymes senere på skoleåret for at se, hvordan forskning foregår i et professionelt miljø. Hos eleverne er der også stor begejstring at spore. De har fået en unik mulighed for at deltage i grundforskning. Samtidig er det en effektiv måde til at lære pensum. - Det er lettere at forstå, når man selv har prøvet det. Man kan nemmere formulere, hvad der sker, når man ikke bare har læst det i en bog, mener Michael Bisgaard. Ifølge flere klassekammerater giver det ikke kun den fordel, at det er nemmere at forstå den svære teori. Det er også sjovere end at følge lærerens undervisning foran tavlen. - Jeg synes, at teoribogen er meget mere spændende, når man først har været med til at lave forsøgene, mener Carina Bæk. Hun føler, at hun har lært mere om bioteknologi, end hvis de havde haft traditionel undervisning. Grundforskningsprojektet er blandt andet sat i værk i håb om, at gymnasieeleverne fatter interesse for forskning og senere vælger uddannelse med det for øje.