Elever spiller wannabees

Hele ugen har et stort dramaprojekt afløst normal undervisning og været hverdag for elever og lærere på Himmerlands Ungdomsskole

AARS:Er det bedst at være sig selv? Eller en helt anden? Spørgsmålet har hængt i luften hele ugen på Himmerlands Ungdomskole i Havbro ved Aars, hvor efterskoleeleverne har arbejdet med et projekt om wannabees. Dramaprojektet er en årligt tilbagevendende begivenhed på skolen. I en hel uge har eleverne ikke haft normal undervisning. De har i stedet arbejdet intensivt med at stable forestillingen Wannabe på benene på kun fem dage. - Stykket kredser i høj grad om at ville være det, man ikke er, siger en af tovholderne på projektet, lærer Lone Baadsgaard. Eleverne kendte kun titlen på stykket, før projektet gik igang mandag morgen. De har brugt hele ugen på at skrive replikker, lave kostumer og øve sig igen og igen, for at det kunne blive klart til generalprøven fredag eftermiddag og premieren for forældre og søskende om aftenen. Samtlige 160 elever er med i projektet, De er delt ind i syv dramagrupper, en dansegruppe, en musikgruppe, en gruppe der skal filme stykket, et hold der laver kostumer, og endelig et hold der står for scene og publikumstribune. Forestillingen er ikke sammenhængende, men derimod sammensat af små brudstykker. Hver gruppe har arbejdet selvstændigt med deres indgangsvinkel til hovedtemaet Wannabe. Modvilje blev til nydelse Projektet har to formål. For det første prøver eleverne det grænseoverskridende ved at skulle stå på en scene foran 500 til 600 mennesker. For det andet styrker det samarbejdet og fællesskabet på hele skolen. Selvom eleverne nu er meget engagerede, blev projektet ikke modtaget positivt over hele linjen. - Der var mange, der startede med armene over kors, fordi de ikke kendte til projektet. Men så blev modviljen afløst af en positiv indstilling, og nu får de nærmest et sus af at stå på scenen, siger Lone Baadsgaard. Efterskoleeleverne giver deres lærer ret i, at dramaprojektet er en god ide. - Det er spændende, fordi man ser folk fra en hel anden side, siger 15-årige Anne Skriver, der spiller hippie i stykket. Hendes skolekammerat Andreas Præst på 16 år, der har rollen som handyman, er helt enig. - Normalt er vi jo bare os selv og har faste roller, men stykket giver os mulighed for at træde ud af de roller, og ind i nogle andre. Så kan man se hinanden fra en helt anden vinkel. I de to teenageres gruppe er stykket bygget op omkring en identitetsshop. I begyndelsen kommer en nørdet dreng og en stille pige ind i butikken for at købe nye identiteter. De forskellige identiteter, der er til salg, går catwalk for de to købere, så de kan vælge, hvem de vil være. Andreas Præst mener, at den virkelige verden er lidt anderledes. - Det, vi primært vil vise med vores del af stykket, er, at man skal være sig selv - og ikke en wannabe. Man kan ikke bare købe en identitet - den finder man gennem erfaringer.