Elever vilde med at få ro til læsning

Elever får hver dag lov til at læse i 20 minutter

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Næsten alle elever er dygtige til at holde sig i ro under læsetiden. I 3. klasse er det kun få, der har brug for at bede læreren om hjælp til at forstå ordene. Foto: Carl Th. Poulsen

FLAUENSKJOLD:Der er mussestille i klasseværelset på Flauenskjold Skole. Eleverne i 3. klasse sidder alle koncentreret bøjet over deres bøger. Siden nytår har alle skolens elever været med i et læseprojekt. Idéen er, at de hver dag skal bruge 20 minutter på i stilhed at læse. Lærerne håber, at det vil styrke elevernes evne til at læse. Dansklærer i 3. klasse, Dorthe Nielsen, sidder selv foran tavlen og læser. Hun behøver ikke bede om ro i klassen. Det kommer helt af sig selv. - Noget af det, som har overrasket mig er, at der er ekstremt stille, siger Dorthe Nielsen om læseprojektet, der kører over seks uger. Alle klassetrin er med til forsøget, og inden de begyndte, blev deres læsekundskaber testet. Til vinterferien bliver eleverne så igen testet for at se, om det har hjulpet. Dorthe Nielsen fortæller, at alt for mange børn slet ikke læser i deres fritid. Og det er nødvendigt med meget læsning, hvis børnene skal blive dygtige nok til at klare sig. Og det er vigtigt, at børnen får lov at læse i fred og ro. - Det er den selvstændige læsning, som gør dem gode nok, forklarer Dorthe Nielsen. Ved hver dag at bruge tid på at læse er tanken, at de mindste elever bliver bedre til at lære ord, og de ældre elever får sat deres læsehastighed i vejret. Vigtige kundskaber, hvis de skal klare sig i alle fag. Forsøget er lavet, så det skifter fra uge til uge, hvornår på dagen, at de 20 minutters læsning foregår. På den måde går det ikke ud over den samme time hver gang. Det er ikke kun dansklæreren, der er begejstret for læsetiden. Maria Mortensen og Jonas Kyed fra 3. klasse er begge glade for at få tid til at læse i skoletiden. Maria er lidt af en læsehest og læser gerne i fritiden, mens Jonas kun har næsen i bøgerne, hvis han har lektier for. Men de er enige om, at projektet er en god idé. - Jeg synes i hvert fald, at det er dejligt, lyder den umiddelbare kommentar fra Jonas. Maria har allerede været igennem fem bøger på ugerne siden nytår. Hun er ligsom de andre elever blevet sat i en gruppe udfra hendes læseevner. Der hører så en stak skønlitterærer bøger til hver gruppe, som de frit kan vælge fra. - Jeg synes allerede, at jeg er blevet bedre, konstaterer Maria. Hverken Jonas eller Maria har noget imod at sidde helt stille i 20 minutter hver dag, og de forsikrer om, at der altid er ro i klassen. De håber, at skolen lærere vælger at gøre læseordnigen permanent. Den mulighed skal skolen tage stilling til efter ferien.

Forsiden