Skolevæsen

Elever vilde med sprøjt og brag

Alex­an­der Krag Sø­ren­sen (t.h.) og Mor­ten Kris­ti­an Klit går i 4. klas­se og er vil­de med na­tur og tek­nik. De vil­le ger­ne have fle­re ti­mer på ske­ma­et - og tid til man­ge fle­re for­søg. 
Foto: Klaus Mad­sen.

Alex­an­der Krag Sø­ren­sen (t.h.) og Mor­ten Kris­ti­an Klit går i 4. klas­se og er vil­de med na­tur og tek­nik. De vil­le ger­ne have fle­re ti­mer på ske­ma­et - og tid til man­ge fle­re for­søg. Foto: Klaus Mad­sen.

Fysiklærer på Nors Skole ønsker sig flere timer med naturvidenskab på skemaet NORS: - Det var skidesjovt og spændende. Især det med den raket, de lavede. Sådan lyder reaktionen fra Alexander Krag Sørensen, 4.a. på Nors Skole, da han sammen med andre elever i 3.-7. klasse på skolen har oplevet de to kemikere fra Aalborg Universitet på slap line. Klassekammeraten Morten Kristian Klit var især imponeret over det allersidste forsøg, hvor en søjle af skum sprøjtede op i luften, efter at de to kemikere havde tilsat hver en snaps brintoverilte til en kolbe med kaliumpermanganat, sæbe og kogende vand. Både Morten og Alexander er i forvejen ”i den grad interesseret” i natur og teknik, og de kunne godt tænke sig mere end de to timer med faget, som de har om ugen. - Det er meget sjovt at lave forsøg. Jeg kunne især godt tænke mig at lave det sidste, som vi så i dag. Det er på den måde, man bliver klogere på det, siger Morten. Alexander supplerer: - Så man finder ud af, hvad der er farligt og ufarligt. Han fortæller, at læreren plejer at vise et forsøg, som de så bagefter skal prøve at lave. - Engang satte vi strøm til nogle batterier, der var forbundet til en pære, og så sprang den. Fysiklærer Mogens Overgaard er godt klar over, at det er eksperimenterne, der fænger hos eleverne. Og han var netop på internettet for at lede efter sjove forsøg, da han fandt kemishow.dk. - Underholdningen her i dag giver uden tvivl eleverne et kick, og målet med det er jo netop at øge deres interesse for det naturvidenskabelige, siger Mogens Overgaard. Han håber også, at showet har inspireret de kolleger, der underviser i natur og teknik. For mange af forsøgene kan sagtens laves på skolen. Der er imidlertid det problem, at der også er et pensum af teori at tage hensyn til. - Jeg kunne godt ønske mig flere timer til faget. Netop for at kunne have tid til de her forsøg, siger Mogens Overgaard. @Byli.9.special.bund:Af Lone Lærke Krog lone.laerke.krog@nordjyske.dk