Elevpasning under læreres lockout kan ende i retten

Pædagoger må ikke lave mere, end de plejer under lærernes lockout. KL er uenige, og det kan ende i retten.

Elevpasning under læreres lockout kan ende i retten

Kommunernes Landsforening (KL) risikerer at få pædagogerne på nakken, hvis de holder fast i, at støttepædagoger, der normalt deltager i undervisningen sammen med en lærer, kan holde opsyn med en hel klasse, når lærerne lockoutes efter påske.

Det gør pædagogernes fagforening Bupl klart tirsdag. For pædagogerne må ikke lave mere, end de plejer at gøre, blot fordi lærerne ikke må komme på arbejde.

- Nogle pædagoger arbejder sammen med lærere i undervisningen, og de kan selvfølgelig ikke gennemføre timerne fuldt ud, som de plejer, siger Bupl's formand, Henning Pedersen, og tilføjer:

- Hvis skolelederen mener, at pædagogerne skal varetage tilsynet med børnene i de timer, kan de jo kun tage sig af nogle af børnene. Normalt er de to, læreren og en pædagog, nu er pædagogen alene og kan derfor kun tage sig af det halve antal børn.

Men det står i kontrast til KL's holdning. De oplyste tirsdag, at pædagogerne ifølge KL sagtens kan holde øje med samtlige elever i en klasse, selvom læreren er ramt af lockout.

- På skoleområdet er kerneydelsen at undervise, mens det er en delopgave at føre tilsyn med børnene.

- Derfor er vores opfattelse, at pædagogen kun skal udføre en delmængde af sit arbejde under konflikten - at føre tilsyn - og så har man jo tid til at føre tilsyn med flere børn, siger Lene Møller, afdelingschef i KL's arbejdsgiverfunktion, til Jyllands-Posten.

Henning Pedersen afviser dog at gå med til, at pædagogerne skal tage sig af alle elever i en klasse, fordi det vil "øge arbejdsintensiteten" for pædagogerne. Derfor skal KL ikke blive overraskede, hvis sagen ender i retten.

- Hvis ikke vi kan blive enige, sender vi sagen videre i det fagretslige system, siger Henning Pedersen til Jyllands-Posten.

Han understreger også over for Ritzau, at pædagogerne ikke er en del af konflikten og derfor ikke må påtage sig konfliktramt arbejde.

- Pædagogerne må ikke afbøde virkningen af konflikten, så de må ikke tage sig af flere børn, end de ellers ville.

- Jeg har svært ved at forestille mig, hvad man kunne gøre, som ikke kommer til at påvirke konflikten, og man kommer til at udføre noget arbejde, som andre egentlig skulle have gjort, siger Henning Pedersen.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst