Detailhandel

Elgiganten en stor fordel for Shoppen

De seneste 14 dage har der hver dag været mellem 25 og 30 procent flere kunder i centret.

Elgiganten er blevet en del af Shoppen, og det har givet fremgang for hele centret.Arkivfoto: Lars Pauli

Elgiganten er blevet en del af Shoppen, og det har givet fremgang for hele centret.Arkivfoto: Lars Pauli

Udvidelsen af Shoppen i City Syd med næsten 50 procent til godt 19.000 kvadratmeter har indtil videre været en stor succes. Senest har åbningen af Danmarks største Elgiganten gavnet hele centret med en kundefremgang på 25-30 procent. - De seneste 14 dage har vi hver dag haft mellem 25 og 30 procent flere kunder i centret, og jeg har i øjeblikket adskillige interesserede nye kæder på besøg og rundvisning i centret hver uge, fortæller centerchef Camilla Mortensen fra Shoppen. Udvidelsen på 6000 kvadratmeter har kostet Shoppen en investering i år på 70 millioner kroner. Det er set på et tidspunkt, hvor detailhandlen generelt er ramt af faldende forbrug, men de nye rammer med blandt andet Danmarks største Elgiganten har indtil videre givet et godt afkast: - Udvidelsen og ikke mindst Elgigantens megastore har været en kæmpesucces for os, fastslår Camilla Mortensen. Af de nye kvadratmeter har Elgiganten sat sig på 4500, mens Hennes & Mauritz har udvidet med 500 kvadratmeter til i alt 2000 kvadratmeter butiksareal. Ikke alle resterende kvadratmeter er lejet ud, men Camilla Mortensen forventer, at det vil ske inden for kort tid: - Vi har netop underskrevet lejekontrakt med endnu en butik, der skal åbne medio december. Navnet kan jeg ikke offentliggøre endnu, men det vil selvsagt ske inden for kort tid, lover hun. Grund til optimisme Shoppens butikker kan også mærke det nye boost: - Indtil videre overgår resultaterne forventningerne, og det giver naturligvis god grund til optimisme, påpeger Jørgen Lyngholm, der er butikschef i Stadium. - Vi kan først og fremmest mærke, at det er et nyt publikum, der nu kommer i Shoppen. Det har tidligere overvejende været yngre mennesker, men de seneste 14 dage har vi nærmest været oversvømmet af voksne på 40+, og det er godt for Shoppen, at kundegrundlaget bliver bredere, tilføjer Jørgen Lyngholm. Han er også formand for centerforeningen og har således også fingeren på pulsen i forhold til de øvrige butikker: - Flere af kædebutikkerne ligger i øjeblikket i toppen i Danmark, og nogle af de nye forretninger med blandt andet brugskunst, vi netop har fået, har en omsætning, der overgår alle kalkuler. Så hvis vi et øjeblik ser bort fra krisen, ser vi meget optimistisk på både julehandlen og året, der kommer, siger Jørgen Lyngholm.