En ægte ansigtsløftning

Fiat Punto med nyt look og en perle af mini-diesel

Biler 1. juni 2003 08:00

Facelift - ansigtsløftning om man vil - bruger bilfabrikkerne i flæng, når de ændrer på en bestående model. Ofte brager de ud med "faceliftet" x-model, selv om der er reelt blot er tale om lettere kosmetiske andringer. Men det gælder ikke for Fiats ny Punto - her er det lige før, at facelift er en underdrivelse. I hvert fald er der tale om et vaskeægte facelift. Bilens ansigt er klart løftet. Kønnere og smartere er snuden end på den gamle model. Lidt i stil med fronten på storebror Stilo. Bortset fra den ny forende er selve karosseriet det samme, og man skal vare kender for at se ændringerne på bagenden. Den ny front - bl. a. med et smart kølergitter og brede lygter - dækker også over tre nye motorer, hvoraf især den mindste dieselmaskine er en lækkerbisken. Ikke fordi den store diesel ikke dur - tværtimod - men fordi den mindste diesel er med til at holde merprisen for dieselversionen lidt i ave og alligevel i stand til at udføre et stykke fremragende træk-arbejde. Nøjsom Motoren - en 70 hestes 1,3 liters commonrail-diesel med betegnelsen Multijet - imponerede således alle garvede og kritiske journalister ved den internationale præsentation i Torino, og med en introduktionspris på 172.000 kr. i billigste version for den ny dieselversion ligner den en skarp udfordring til små dieselbiler som Peugeot 206 og Toyota Yaris. Dels er Fiat'en en billigere, dels er motoren så fin, at den kandiderer stærkt til titlen som bedste maskine blandt små dieseler. Den sejtrækker forrygende - eller som en kollega udtrykte: Den har en overarm, så den bare pøler derudaf. Og kigger man lidt i papirerne forstår man også hvorfor. Den når sit maksimale drejningsmoment allerede ved 1750 omdrejninger - og vel at mærke et moment på 180 Nm. Til sammenligning præsterer Punto-seriens hk-stærkeste maskine, den 1,8 liters benzin på 130 hk et moment på 164 Nm ved mere end det dobbelte antal omdrejninger. Det er ganske enkelt motorperle, Fiat præsenterer – en motor, der bejler til titlen som Årets motor". Udover den lille maskines solide sejtræk, er den støjsvag og kultiveret at høre på, og dens forbrug ved blandet kørsel er opgivet til 22,2 km/l. Så billig i brændstof til pendleren og familiens lange ferietur. Punto har nemlig en komfrot, så den også kan benyttes som langtursbil - med mindre der skal fire-fem voksne afsted. Så er pladsen ikke til det Faceliftet har nemlig ikke fået den til at vokse, hvilket betyder kneben benplads bagi. Ligeledes vil de ca. 300 liter store bagagerum også opleves trangt, hvis det skal rumme en helt families bagage til 14 dages ferie. Over 40 varianter Udover førnævnte 1,3 diesel er det en 1,9 liters Multijet-diesel på 100 hk og et moment på 260 Nm ved 1750 Nm samt en 1,4 liters benzinmotor med typebetegnelsen Fire. Den yder 95 hk og præsterer et drejningsmoment på 128 Nm ved 4500 omdr. De to motorers brændstoffrobrug ved blandet kørsel er opgivet til henholdsvis 18,9 km/l og 16,4 km/l. Puntokørerne kan vælge mellem ialt otte motorvarianter mellem 60 og 130 hk, og karroseriet findes fra starten i tre- og fem-dørs udgaver, og ved at kombinere motor, dør-variant og udstyrsniveau kan man faktisk få den ny Punto i godt 40 forskellige varianter. Rent udstyrsmæssigt bliver der på det danske marked tre niveauer - Actrive, Dynamic og Sporting - og fælles for dem er, at bl. a. seks airbags, el-rudehejs, højdeindstilleltigt rat (men desværree ikke i længderetningen), radio med cd-afspiller og højde-regulerbart førersæde er standard. På ekstra udstyrslisten finder man blk. a. fartpilot, aircondition samt regn- og bakkesensor.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...