En Blog er fremtidens CV

Din person er dit varemærke i jagten på de fede jobtilbud.

Blogger på Centrum. Foto Peter Broen

Blogger på Centrum. Foto Peter Broen

Et stærkt varemærke er ikke længere forbeholdt store virksomheder. Et stigende antal enkeltpersoner vælger at opbygge et varemærke omkring deres egen person, ved at markedsføre sig på nettet gennem blogs, en personlig hjemmeside en twitterkonto eller facebookprofil. Det skriver Business.dk på baggrund af en afhandling fra Stockholms Universitet publiceret på websitet kollega.se. - Konkurrencen om jobbene er blevet hårdere. Arbejdsmarkedet har flyttet sig fra det lokale niveau til et internationalt forum. Det at profilere sig på nettet bliver derfor en vigtig markedsføringskanal for den enkelte, siger Camilla Käll, en af afhandlingens forfattere til sitet. CV direkte på nettet Ifølge Camilla Käll er det ikke usandsynligt, at fremtidens CV blot skrives direkte ind på ens private blog. Der er vi dog langt fra endnu, siger nordisk direktør i rekrutteringsbureauet Stepstone. - Det er klart, at hvis jeg skal ansætte en webgrafiker, og da ville jeg da bliver overrasket, hvis ikke den webgrafiker havde sin egen hjemmeside. Men langt de fleste job er jo ikke internetrelaterede, kreative fag, så da betyder det ikke noget, siger Morten Heuing, der altså ikke genkender trenden herhjemme. Nettet trækker lange spor I stedet bør de jobsøgende være mere opmærksomme på, hvilke elektroniske spor de sætter på nettet, mener Heuing. - Det er noget, man skal være varsom med, for det er noget, som i stigende grad bliver set af ens kolleger og arbejdsgiver. Alt det, man lægger ud om sig selv på Facebook, myspace og i det hele taget nettet, for de fleste arbejdsgivere googler da lige ansøgeren og tjekker, om det er en, andre i deres netværk kender, siger Morten Heuing.