En bølge af nyheder i 2011

Broget bilår forude. Klassiske nyheder kombineret med aktuelle elbiler præger billedet

11
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Kia Optima - dler delvis teknik med Hyundai I40.

I 2011 skal vi køre længere på literen end nogensinde i små, smarte og billige biler. Vi skal køre i nye luksusbiler med avancerede dieselmaskiner. Hybridbiler, der for første gang er udstyret med dieselmotorer, opladningshybrider med rækkeviddeforlænger og ikke mindst flere nye elbiler end nogensinde før. Elbil for alvor 2011 bliver året, hvor tanken om elbiler for alvor kan blive omsat til virkelighed, da Renault, som vil være en af verdens største og mest offensive producenter af elbiler, langt om længe er klar med bilerne. 2011 bliver også året, hvor nye firmabiler fra koreanerne anduver. Både Kia og Hyundai mener det seriøst, når de siger, at de vil fravriste kunder fra Ford, Opel, Toyota og VW med nye firmaflydere. Særligt dramatisk bliver året, når vi taler Saab, der lancerer 9-5 Combi, som bare skal blive en succes, ellers løber mærket ganske enkelt tør for penge. 2011 bliver tilmed året, hvor konkurrencen på pris intensiveres. Selv om discountprodukterne fra Kina fortsat lader vente på sig, er duellen om at lave bilerne billigst og bedst, mere intens end nogensinde. Se hvad fabrikkerne fra Alfa til VW lokker med i 2011: Audi, BMW Alfas nytårsfortsætter handler om forfining af eksisterende produkter. Som en dobbeltkobling-gearkasse a la VWs DSG til Giulietta og en 140 hk dieselmotor til samme. 2011 bliver derimod ikke året for en afløser til 159, som vi først ser i 2012. Produktive Audi Så er der anderledes gang i sagerne hos sædvanligvis produktive Audi. Første premiere er til marts, hvor den lille A1 kommer som såkaldt S-line med 185 hestes turbomotor og til intropris på små 344.000 kroner. Allerede måneden efter kommer den lynhurtige RS3, der spurter til 100 km/t på 4,6 sekunder, mens tyskerne også har DK-premiere på den helt nye A6. I maj ser vi en 560 hestes version af Audi R8, med efternavnet GT V10 tronic, og til september kommer der en stationcarudgave af A6. Til efteråret, i løbet af oktober, indfinder Audi Q3 sig som er en konkurrent til BMW X1. Apropos BMW, så barsler folkene fra Bayern med en stribe allerede bekræftede biler: Til marts indløber en helt ny 6-serie, i første omgang som cabriolet, og to måneder efter kommer 1-serie coupe som M-model. I løbet af foråret ser vi flere motorvarianter til 5-serien og X3. Blandt de ubekræftede modeller, går der rygter om en spritny 1-serie med fem døre og mere plads på bagsædet, mens der muligvis også kommer en M5 med markant flere hestekræfter end den nuværendes 507 af slagsen. Cadillac, Chevrolet, Chrysler I 2011 bliver det atter D-dag for amerikanerne. Denne gang er det Cadillac, der skal vinde fodfæste på kontinentet blandt stædige europæere, der sværger til amerikansk mekanik. Det er først og fremmest den nye CTS, som skal være brohoved i Europa, og den kommer både som sedan, stationcar og coupe. Der er ikke meget amerikanerbil over koreanske Chevrolet, til gengæld er der for alvor kommet gang i salget. 2010 blev året, hvor salget steg med 400 procent i forhold til året før, og det var især Spark-modellen, der havde æren for dét. I år er det større biler, man satser på. I første omgang en ny Aveo, der afløser den mildest talt bedagede model, men også en femdørs Cruze (begge til juni) og den store Orlando-familiemodel (allerede til marts). Mens Chevrolet stormer fremad, er det slut med Chrysler/Dodge i Europa, og dermed selvfølgelig også herhjemme. Bilerne fortsætter dog ufortrødent i USA, og på vore breddegrader kommer bilerne til at hedde Lancia med visse ændringer. Det gælder både den nye Chrysler 300 C, som vist nok bliver navngivet, Lancia Thema, mens Chrysler Grand Voyager bliver en stor Lancia familiebus. Den danske Fiat-importør har dog endnu ikke besluttet, om de nye amerikanske Lancia overhovedet kommer her til lands. Den beslutning bliver måske truffet til foråret. Se flere side 4-5 Chevrolet, Chrysler, Citroën Mens det mildest talt er usikkert med Lancia, er det sikkert og vist, at Citroën for længst har etableret sig som et af danskernes mest populære bilmærker, og det ser ikke ud til at ændre sig i år, hvor der kommer flere markante nyheder. Lad os tale om dem, som importøren selv har bekræftet: Her i januar ser vi den nye C4, som vi allerede har kørt og som virker som en ganske fremragende bil. I løbet af februar kommer der opdaterede udgaver af C5 og Picasso, bl.a. med stop/start, mens vi skal frem til juni, før DS4, som er en særlig lækker version af C4 med bl.a. nyt design, kommer på det danske marked. To måneder inden har vi set racing-udgaven af DS3 med 207 hk, som kommer i et begrænset oplag. I slutningen af 2011 har vi nok også lagt mærke til den nye DS5, der er teknisk identisk med C5, men naturligvis med raffineret design og udstyr. C1-købere må derimod vente til 2012, før en helt ny model er klar. Alt i alt en markant stribe biler. Fiat, Ford, Honda, Hyundai Antallet af Fiat-nyheder er derimod begrænset i år, for årets store nyhed, Panda, kommer ikke på det danske marked før næste år. Ford, der blev årets mest solgte personbilmærke i Danmark sidste år, får også et travlt 2011. Allerede i indeværende måned ser vi den 7-personers Grand C-Max, mens der kommer nye specialmodeller af Ka og Fiesta, sidstnævnte er en sportsmodel med 134 hk. Vi skal dog frem til andet kvartal, før den helt nye 5-dørs Focus er klar, mens stationcarversionen kommer i tredje kvartal. I løbet af året kommer også et facelift på Kuga, selv om det ikke er bekræftet, mens en mini-mpv, der erstatter Fusion, sikkert bliver lanceret sidst på året. Det er dog tvivlsomt, om vognen, som sikkert bliver kaldt B-Max, når til Danmark i år. Mens Ford har haft et succesrigt 2010, gik det markant tilbage for Honda. De nyheder, som indtil videre er officielt bekræftede, er endda begrænsede: Men den ny Jazz Hybrid kommer til marts og med teknik fra den større Insight. Mens internationale medier også spekulerer i et facelift af Accord. Så er der mere gang i den hos Hyundai, der har en stor produktoffensiv på vej. Første skud fra bøssen er et facelift af den lille I10, der bliver opgraderet inden døre, på sikkerhedsfronten og med forbedret teknik, som sikrer et lavere forbrug. I løbet af marts ser vi en helt ny Coupe-model, kaldet Genesis. Til maj anduver den store sedan, også kaldet Genesis, som blev årets bil i USA forrige år, og som er en vogn i Audi A6-klassen. Den endnu større Equus kommer på det europæiske marked på samme tid, men det er ikke sikkert, at bilen kommer på det danske marked. Det gør en lille coupe med en dør i førersiden og to døre i passagersiden til gengæld, når sommeren indtræffer, mens vi skal frem til august/september, før I40 stationcar er klar. Bilen, der skal afløse Sonata, kommer som klassisk sedan et par måneder senere, lige inden det store slag om firmabilskunderne begynder. Kia, Mazda, Mitsubishi Når vi siger Hyundai, er det umuligt at komme uden om Kia, som har samme ejer og i vid udstrækning også deler teknik. Første nyhed fra Kia er Sportage, som er en ganske fremragende og lækkert designet SUV. Den ser vi til marts, hvor der også kommer et facelift af Proceed, som er ganske sjælden herhjemme. Til maj kommer årets nok største nyhed, som dog er den mindste: Kia Picanto i femdørs udgave kommer nemlig nogle måneder før den tredørs version. Efter sommerferien er en anden markant nyhed på trapperne, nemlig en afløser til Rio, som er en slags Kia i Polo-klassen. Til november ser vi den store Optima, som til en vis grad deler mekanik med Hyundai I40. I den anden ende af bilernes verden, kommer Land Rover med deres største nyhed i mange år: Range Rover Evoque, som faktisk ikke er større end VW Golf, men udstyret med alskens moderne teknik og luksusudstyr. Bilen kommer til efteråret, og prisen bliver 720.000 kroner for den forhjulstrukne model med 150 hk. Nyhederne hos Mazda er også ret begrænsede og handler om den nye 5-model, som allerede vises hos forhandlerne i indeværende måned og en faceliftet 2-model. Hvis man skal tro de officielle udmeldinger fra Mercedes, er det også småt med nyheder i år. Om et par uger viser man den faceliftede C-klasse på biludstillingen i Detroit og i slutningen af januar kommer den nye CLS. Men i år fejrer man, at det er 125 år siden, at koncernen opfandt den moderne bil, så lur os, om der ikke kommer en strøm af nyheder. Der spekuleres i hvert fald om en ny B-klasse og M-klasse. Til gengæld er der ikke meget at fejre hos Mitsubishi, der fortsat kæmper for at holde sin markedsandel herhjemme, og 2011 bliver nok ikke året, hvor salgskurven for alvor knækker opad. Årets eneste nyhed er nemlig elbilen, Imiev, som næppe bliver en bestseller. Nissan, Opel, Peugeot, Renault Så er der trods alt lidt mere inspiration at hente hos konkurrenten, Nissan, der viser den spændende elbil, Leaf, som netop er blevet årets bil i Europa. Den ser vi formentligt til efteråret, mens den lille Micra først kommer til sommer næste år. Blandt superbilerne noterer vi, at der er en ny GT-R på vej. Opel er også pænt med. Allerede i denne måned kommer Astra stationcar, fulgt af en faceliftet Corsa i februar, hvor en ny økovariant kører op til 28,6 km/l. Børnefamilier bør også notere sig, at tyskerne viser den helt nye Zafira på efterårets biludstilling i Frankfurt, selv om den 7-personers vogn først kommer hertil om et år. Selv om Opel har fart på, holder Peugeot fortsat skansen som et af danskernes mest populære mærker. Det gælder dog ikke firmabilerne, hvor den tudsegamle 407 er uinteressant. Det ændrer sig sikkert til april, hvor Peugeot lancerer den nye 508 herhjemme. I midten af året kommer der også et facelift af 308-serien, mens vi tilmed ser verdens første dieselhybrid, når 3008 kommer med både elmotor og dieselmotor. Renault er ligeså fransk som Peugeot, men halter gevaldigt efter, når det gælder dansk markedsandel. Det går dog stødt frem ad herhjemme, selv om nyhederne i år vil være begrænsede, når vi ser på de traditionelle bilmodeller. Et beskedent facelift af Laguna markerer samtidig, at det er slut med at købe bilen med benzinmotor herhjemme. Til foråret ser vi Megane og Scenic, hvor der bliver mulighed for stop/start teknologi, og den 1,9 diesel bliver afløst af en 1,6 diesel. Derudover kommer der nye dieselmaskiner til Clio. På elbilfronten ser det anderledes interessant ud: Den firdørs sedan, Fluence Z.E. kommer til efteråret, mens varebilen, Kangoo Z.E. kan købes på samme tidspunkt. Skoda, Saab, Suzuki, Subaru Skoda kører nogenlunde stabilt på det danske marked, og nyhederne er minimale. I starten af året kommer der økonomiske Greenline-versioner af Yeti og Superb, begge med den kendte 1,6 diesel, som kaster 105 hk af sig. Fremtiden må være en anelse mere usikker for svenske Saab. Indtil videre har man været nødsaget til at nedjustere salgsforventningerne for 2010, og den nye 9-5 stationcar skal bare slå an. Den kommer til sommer, sammen med den terrængående 9-4 X, som desværre ikke bliver lanceret med dieselmotor. Det ser ikke meget bedre ud for spanske Seat, som slet ikke har fået succes, selv om mærket er en del af VW-Gruppen. Her hjælper bilåret 2011 ikke på salget, da nyhederne begrænser sig til deres egen version af den store VW Sharan, kaldet Seat Alhambra. Også Suzuki har haft noget af en salgsmæssig rutchetur herhjemme. Og 2011 byder ikke på de store nyheder. Swift er dog fortsat en ny vare på hylderne, og der kommer et lille facelift på Splash, sammen med lidt lavere priser i starten af året. Til sommer ser vi Swift med dieselmotor, og til næste vinter kommer en Swift Sport. Den store firmamodel, Kizashi, er fortsat usikker herhjemme, men importøren er klar, hvis kursen på japanske yen falder. Selv om Subaru overvejende laver fine biler, sælger de bare ikke på det danske marked. I år kommer der muligvis en afløser den Impreza i slutningen af året. Og tak for det, for den eksisterende har stort set været usælgelig. I begyndelsen af marts kommer en ny boxermotor, der har lavere forbrug, og den bliver lanceret i en faceliftet Forester. Toyota, Volvo, Volkswagen Toyotas to officielle nyheder er Verso-S, som er en konkurrent til bl.a. Kia Venga og Lexus CT 200 h, der er en hybridbil med teknik fra Prius, men med selvstændigt design. Derudover spekulerer den internationale motorpresse i en ny Yaris og en syvpersoners mpv-udgave af Prius. Mens en ny Aygo næppe kommer før 2012. Volvo skal vænne sig til nye kinesiske ejere, og det har travlt med at øge salget af de svenske biler på hjemmemarkedet. 2011 bliver således et noget stille år for de europæiske modellers vedkommende. De officielle nyheder begrænser sig til opdaterede dieselmotor på Drive-modellerne og et facelift af V70. Volkswagen har haft deres at tumle med herhjemme, og det har gjort, at markedsandelen er faldet kraftigt de seneste år. En række nyheder kan dog rette op på det. Allerede her i januar kommer den nye Passat, og til marts en ny Jetta. Måneden efter ankommer Crosspolo, mens vi skal frem til sensommeren, før en helt ny Golf Cabriolet er klar. Allerede til april har VW verdenspremiere på den nye Beetle, som kommer til Danmark i løbet af november, mens samme måned markerer premieren på den minibilen, UP, som dog først er klar på det danske marked til januar 2012.