EMNER

En dyr affære for banken

AALBORG:Sagen om en tidligere ansats millionbedrageri kommer til at koste den tidligere arbejdsgiver dyrt. Spar Nord har lavet en økonomisk afdragsordning, der betyder, at den 35-årige eks-filialchef i første omgang skal afdrage 250.000 kroner. Noget tyder dog på, at det bliver mere end vanskeligt for den bedrageridømte at leve op til aftalen. Det kom frem under retssagen i går, hvor han forklarede, at han ikke med sin nuværende økonomiske formåen er i stand til at afdrage 3000 kroner om måneden. I alt skylder han banken over en million kroner, og den afdragsaftale med banken, som han indgik i foråret, betyder, at resten af beløbet - cirka 750.000 - er fastfrosset uden rentetilskrivning. Bankdirektør Lars Møller ønsker ikke at gå i detaljer med den konkrete sag og henviser til, at han har tavshedspligt om kundeforhold. - Men du kan jo ikke klippe håret af en skaldet mand, men vi vil kræve hele beløbet tilbagebetalt, siger direktøren, som dog ikke ønsker at kommentere, om banken undlader at trække renter af det resterende beløb. Under retssagen i går kom det også frem, at banken har betalt for advokatbistand til den kunde, der er hårdest ramt af bankrådgiverens svindel - en ældre kvinde som mistede næsten en million kroner. Kunden har ikke kunnet få beskikket en advokat, men Spar Nord har ydet 30.000 kr. til at dække regningen. Det er dog ikke nok. Advokatomkostningerne løber nemlig op i mere, og derfor nedlagde advokat Jens Rye-Andersen i går påstand om yderligere 162.000 kroner i erstatning på den ældre kvindes vegne. Med i det beløb indgår dog også tab af renteindtægtsmuligheder regnet fra de tidspunkter, hvor den ældre kvindes konti blev tappet. Det spørgsmål henviste landsretten dog til civilt søgsmål. Spar Nord-direktør Lars Møller slår fast, at kunderne i sådan en situation altid holdes skadesløse. - Det er utrolig kedeligt, når en ansat bryder vores tillid. Heldigvis er denne her slags sager meget sjældne, men det er mennesker, vi har med at gøre, og derfor kan det ske, siger Lars Møller, som er glad for at snyderiet blev opdaget af bankens egen interne revision. På spørgsmålet om, hvorfor der gik tre år, før snyderiet blev opdaget, lyder svaret: - Jeg ville ønske, at vi kunne fange alle uregelmæssigheder med det samme, men sådan er det ikke i virkeligheden. Vi har dog en meget effektiv revision, der blandt andet foretager stikprøver, og den her slags bedrageri bliver altid opdaget før eller senere.