En enorm grafisk styrke

kunst Christian Lemmertz # # # # # # Christian Lemmerz udstiller tegninger, der er forarbejder til skulpturer. De har en sådan kvalitet, at de udgør selvstændige kunstværker. Man får et meget klart billede af, hvordan kunstneren arbejder. En spontan brainstorming udmøntes til levende kunstværker på papir. Flere af værkerne leder tanken hen på en retslæges obduktionslokale. Man ser skelettet under huden, og legemsdele flyder rundt. Det er makabert, men samtidigt meget grafisk smukt. Ved nærmere eftertanke viser det sig, at denne dissektion snarest skyldes Christian Lemmerz's klassiske uddannelse, hvor det er væsentligt at kende kroppens anatomi, så proportionerne bliver korrekte i tegningerne. Hans fortid med de rådnende svinekroppe i Esbjerg har måske også givet publikum visse fordomme om ham. Hans overordnede politiske holdning og hans fremragende evne til at udtrykke den i kunst ses af et stort værk: "Hunger Neger", hvor en sulten, radmager mand kravlende på alle fire som et rovdyr har fanget Mickey Mouse med munden. Den skarpt ironiske kommentar til verdenssituationen er ganske klar. Ovenpå hænger de rigtigt store tegninger. De er som førnævnte værk udført på lærred. Der er en enorm stor grafisk styrke i dem. De fremragende anatomiske studier er her suppleret af spruttende malingklatter med smukt krakelerede udtørringsmønstre og diverse udtværinger. Kunstnerens hånd- og fodaftryk ses hen over det hvide lærred. Han har tilsyneladende ladet inspirationen løbe af med sig med hele kroppen i rusen under arbejdet. Sarkasmen ses også her. I værket: "Koncert for fire hænder", ses et klaver. Fire amor-lignende rubensbørn leger. De sutter på nogle afskårne hænder fra voksenpersoner. En gal hund deltager i løjerne. Et mandsportræt er malet med blodrød maling, og der er et skudhul i panden. Den røde maling er grafisk godt splattet ud. I et studie af en fod, der står på tæer, kan kunstneren ikke nære sig for at anbringe en spids tegnestift under hælen. Christian Lemmertz morer sig under arbejdet, og vi ler med. Udstillingen er god, blandt andet fordi den giver publikum lejlighed til at leve sig ind i en specifik kunstners arbejdsmetoder. At man så oven i købet kan nyde de enkelte resultater som egentlige kunstværker, er en ekstra gevinst. Leif Bøghkultur@nordjyske.dk ] Christian Lemmertz Aalborg Kunstpavillon Til 29. maj