EMNER

En halvgammel herre

Det amerikanske underholdningsmagasin for voksne Playboy, fylder 50 år, hvilket fejres med et kæmpe specialnummer. Trods den høje alder forsøger Playboy imidlertid stadig at holde sig ungt - blandt andet satser bladet i stigende grad på elektroniske medie

Playboy fylder 50 år. Hatten af. Og resten med. I hvert fald, hvis man tilhører kvindekønnet. Playboy har altid været kendt som et mandeblad, der bragte billeder af let påklædte - eller stærkt afklædte - kvinder. Bladet var i sin storhedstid gennem 60'erne og de tidlige 70'ere et omdiskuteret medie, der enten udtrykte seksualitetens frigørelse eller foragten for kvindekønnet - afhængig af øjnene, der så og dømte. Bladet grundlægger Hugh Hefners vision var at vise noget, der var smukt. Men ikke nødvendigvis foto-modeller. Hefner gik mere efter almindelige kvinder og piger. Målet var at vise, at the girl next door også kunne være smuk. Og desuden, med Hefners egne ord, at pæne piger også kan lide sex. Da Hefner selv voksede op, havde han sit værelse tapetseret med pin-up-piger - såkaldte Petty girls fra bladet Esquire. Men han elskede også kunst, der beskæftigede sig med nøgenhed. Blandt andet havde han flere reproduktioner af Vargas hængende på sit værelse. Denne dobbelthed i dyrkelsen af nøgenhed og skønhed kom senere i høj grad til at præge Playboy med en række illustrationer af kunstnere som eksempelvis Salvadore Dali, Frederico Fellini og Andy Warhol. Da Hefner blev indkaldt som soldat under Anden Verdenskrig, var det første han gjorde at klæbe en pin-up-pige på indersiden af døren til sit omklædningsskab. Dengang blev pin-up-fotos af afklædte kvinder generelt betragtet som noget, der kunne styrke soldaternes moral. De fandtes endog påmalet på siderne af krigsfly. Søsat med 600 dollar Men da Hefner lancerede sit eget blad i begyndelsen af 50'erne, havde tiderne ændret sig. En ny puritansk æra prægede efterkrigstidens USA. Hefner havde således stort besvær med at få sit underholdningsmagasin for voksne distribueret via det amerikanske postvæsen. Hefner lod sig imidlertid ikke slå ud. Det første nummer blev søsat fra Chicago med 600 dollar af sine egne penge og under 8000 dollar i lånt startkapital og med Marilyn Monroe i bar figur på forsiden. Layout-siderne var nødtørftigt holdt sammen med klisterbånd og clips, husker Hefner. Men var det ydre primitivt, så var der til gengæld ingen kompromiser, når det gjaldt det redaktionelle indhold. Hefner var en detalje-rytter og en perfektionist til fingerspidserne. Han tilbragte timer med at studere farvefotos af modellerne under et forstørrelsesglas. Alt skulle være perfekt. Var en skygge eller farvetone forkert, måtte foto-sessionen tages om. Og Hefner måtte igen frem med forstørrelsesglasset. Var øjnene rigtige? Var skulderen drejet for meget? - Tænk, at dette er, hvad jeg tjener mine penge på, sagde Hefner flere gange og hentydede til, at hans profession var billedredaktør, og at han brugte hele sin arbejdsdag på at studere fotos af nøgne kvinder. 60 eller 80 timer om ugen. Og han arbejdede lige så gerne på sit kontor som fra sin runde seng i hjemmets soveværelse. Tiden var med Hefner. Med 60'ernes nye syn på nøgenhed og frigjorthed steg oplaget af Playboy til en million. Hefners satsning på både nøgenfotos og seriøse indlæg af kendte amerikanske forfattere var et vindende koncept. De seriøse - ofte lange - indlæg gav læserne et moralsk dække. Man købte bladet for at læse de seriøse indlæg - ikke for at kigge på nøgne damer - hed det moralske figenblad. I Playboys storhedstid var oplaget steget til syv millioner. Året var 1972. En ud af hver fjerde studerende på et amerikansk universitet købte Playboy. For de seriøse artiklers skyld... Elektroniske medier I dag drives Playboy-koncernen af grundlæggerens datter, Christie Hefner. Hugh Hefner selv lever en tilbagetrukket tilværelse på sin mansion i Los Angeles sammen med seks kvinder. Alle blonde. - Jeg er i min blonde periode, udtaler Hugh Hefner. >Ligesom Picasso havde sin blå periode, så har jeg nu min blonde periode. Christie Hefner forsøger i første omgang at holde Playboy ungt. Og i anden omgang at få det til at give overskud. For at opnå dette, har hun satset voldsomt på elektroniske medier som kabel-tv og Internet. Sidste år oversteg indtægterne fra kabel-tv og Internet således indtægterne fra det trykte blad, hvis oplag i dag blot udgør 3,2 millioner eksemplarer i USA. Og Internet-afdelingen giver i år for første gang overskud. Iagttagere af markedet for underholdning for voksne har anerkendende ord til overs for Christie Hefners forretningssans. Mange mener, at det har været en geni-streg at satse på mere hardcore pornografi via elektroniske medier og samtidig holde Playboy mere eller mindre stuerent. Playboys nærmeste konkurrent, Penthouse, gik i en mere hardcore retning, men mistede annoncører på denne konto og måtte lukke tidligere på året. Christie Hefner ser klart de elektroniske medier som velegnede til mere hardcore pornografi. - Selvom vi måske lever i konservative tider med en konservativ regering, så er hele distributionssystemet anderledes. Via elektroniske medier som kabel-tv og Internet kan folk få leveret præcis, hvad de ønsker direkte ind i deres eget hjem, siger hun. Christie Hefner understreger dog, at de nye medier på ingen måde erstatter de gamle medier. De tilføjer blot noget nyt til det gamle miks, forklarer hun. Adspurgt om Playboy også vil eksistere om 50 år, svarer hun: Det er jeg sikker på, at det gør. Sex og skønhed er temaer, der er universelle. Hendes far er enig. - Mennesket har opfundet tre vigtige ting: Ild, hjulet og Playboy, udtaler en ublu Hugh Hefner til et besøgende Tv-hold. Som altid iført sin legendariske røde silke-kimino og omgivet af sine seks blonde samleversker. Myten om en konstant playboy-tilværelse må holdes i live...