Detailhandel

En lille million til medlemmerne

Bramfrie holdninger kendetegner 553 internetsvar på kundeundersøgelse i Kvickly

AARS:Ikke bare er kunderne i Kvickly generelt tilfredse med deres butik, de er også blandt de mest aktive i landet, når det gælder om at give deres mening om butikken til kende. Det fremgår af to "kundemeterundersøgelser" som Coop Danmark via internettet har gennemført i sine butikker - første gang i uge 35 og 36 sidste år, senest i uge 12 og 13 i år. Resultaterne af de første 303 svar er blevet benyttet flittigt, garanterer varehuschef Ole Andreasen efter butikkens årsmøde. - Vi har blandt andet brugt svarene til at fokusere på planlægningen af personalets pause, så det er blevet lettere at finde en medarbejder i butikken, pointerer han. Den første undersøgelse viste, at kunderne havde en kølig holdning til kundevenligheden ved butikkens flaskeautomat. - Vi har arbejdet på sagen, men mangler stadig noget i at nå et tilfredstillende resultat, erkender Ole Andreasen. Efter første kundemeterundersøgelse forstærkede Kvickly indsatsen for at engagere kunderne yderligere i kunsten at have en holdning til deres varehus. - Resultatet er, at vi i anden omgang var den butik i landet, som havde den næststørste fremgang i antallet af svar, fortæller Ole Andreasen. I uge 12 og 13 stod et butiksrådets medlemmer eksempelvis i butikken med en computer, så kunderne umiddelbart var i stand til at komme af med deres oplevelse af butikken. Det resulterede i 553 svar. Det er - i forhold til medlemstallet - procentvis det største antal svar, der er kommet ind på landsplan. Kvickly-butikken i Himmerlandsgade fik flere medlemmer i 2002. Medlemsskaren voksede fra 4706 til 4921. Fremgangen kan tilskrives flere medlemstilbud og øget bonus på kædens egne varer, vurderer formanden for butiksrådet, Bente Høj Jensen. Medlemmerne skal i øvrigt have tæt på én million kroner tilbage - helt præcist 947.000 kroner. Til gengæld risikerer de i fremtiden at skulle betale et medlemskontingent på et halvt hundrede kroner. - Vi modtager ikke længere økonomisk støtte fra Coop-Danmark. Det betyder, at vi skal finde andre måder at finansiere foreningen og medlemskortet, konstaterede Bente Høj Jensen i sin beretning. Medlemsdemokrati er nemlig ikke gratis. Der skal uværgerligt bruges kroner til formandsrådsmøder, møder i repræsentskabet, kongressen og uddannelsestilbud til medlemmerne af butiksrådet. - Det er dog ikke noget, der er afgjort endnu, bedyrede Bente Høj Jensen. Efter 16 år i bytiksrådet valgte hun årsmødet til at sige stop. - Alting har sin tid, konstaterer hun. Bente Høj Jensen blev erstattet af Lise Norre, mens Gitte Thorsø Pedersen blev genvalgt.