En mand med et stort hjertebarn

Geir Sveaass, teaterchef, Aalborg Teater, fylder onsdag 60 år.

Geir Sveaass - 60 år onsdag. Foto: Lars Pauli

Geir Sveaass - 60 år onsdag. Foto: Lars Pauli

I samme år passerer han 11-året for sin ansættelse som chef for Aalborg Teater - en stilling, han også fratræder i år. Egentlig ville han være gået "mens legen er god" allerede efter ni år, men teatrets bestyrelse fik lokket den store, engagerede, lattermilde og temperamentsfulde nordmand til at tage endnu to år. Geir Sveaass kom til Aalborg Teater fra jobbet som leder af instruktøruddannelsen på Statens Teaterskole i København i fire år. Han kom til Aalborg med et hjertebarn af en stor målsætning - nemlig at genskabe teatret som et ensembleteater med en stor gruppe af fastansatte skuespillere. Efter Malene Schwartz' ledertid var ensemblet nede på fire faste skuespillere, resten af lønkronerne gik til projektansatte og sæsonkontrakter. Da Geir Sveaass' første sæson åbnede, var det faste ensemble vokset til 25 samt ti gæstespillere i enkeltroller. Det var allerede dengang hans faste overbevisning, at et stort ensemble ville generere en masse ekstra energi hos et mandskab, der bor og arbejder i by og egn, som har teatret som deres faste base og arbejdsplads, og som kan regne med, at teatret er der for dem - ligesom de er der for teatret. Et af de kontante afkast, den personalepolitik har givet, er teatrets eksperimentalscene, Transformator, der drives af skuespillerne selv, og som giver plads til deres egne ideer og projekter - og rum til helt andre former for scenekunst, end de større scener på landsdelsscenen kan have med at gøre. Et andet kontant afkast kunne Geir Sveaass sætte ord på allerede efter sin første sæson: Han skød et stort hul i myten om, at det var umuligt at lokke teaterfolk til Aalborg - han blev nærmest bestormet med henvendelser fra teaterfolk, der gerne ville til Aalborg. Det var så også ret nødvendigt for at opfylde hans anden målsætning: Når man har den gave, sådan et stort teater er, så skal der spilles teater over alt, hele tiden. Muligheden er der - brug den! Spil teater, hvor der er plads til det - om det så skal være i fyrrummet. På den måde bliver der også plads til den tredje formulering: Alle skal ikke kunne lide alt. Alle skal ikke se alt. Men alle skal have et tilbud. Og hvorfor? Fordi kultur drager omsorg for sjælen, fordi der er brug for teatret: Når "ondskabens padder" kravler frem over alt, er der brug for et teater, som kan sætte lys på det, perspektivere, udfordre, forsvare, anklage. Geir Sveaass er nordmand, født i Oslo og uddannet i teater- og litteraturvidenskab samt kunsthistorie ved universitetet i Bergen og Oslo, inden han i 1979 blev uddannet som sceneinstruktør ved Statens Teaterskole i København. Som sådan stiftede han tidligt bekendtskab med Aalborg Teater, hvor han satte forestillingerne "Ingen onde drømme" og "Ballerina" op allerede i 1980, længe inden han havnede i chefstolen i 2001. I 2001 stod han også selv som instruktør af åbningsforestillingen, "Jean de France", en opgave, der skaffede ham selv og teatret teaterjournalisternes pris, Teaterpokalen, en pris, der også blev givet for hele sæsonen. I Danmark iscenesatte han inden 2001 bl.a. også forestillinger på Det Danske Teater, Svalegangen, Riddersalen og Mungo Park. I sin Aalborg-tid har han bl.a. iscenesat "Ulysses von Itachia", Moliéres "De Lærde Damer", "Mobil" af Sergi Belbel, "Natmanden Datter" af Nikoline Werdelin, "Glasmenageriet" af Tenessee Williams samt "Folk og røvere i Kardemommeby". Og i denne sæson "Ægte Jyder" inden sæsonens sidste forestilling på Store Scene, Holbergs "Don Ranudo" af Ludvig Holberg. Fra efteråret 2011 er Geir Sveaass tilknyttet folketeatret.dk som kunstnerisk rådgiver. Fødselsdagen fejres privat. Den store fest gemmer han til fratrædelsen senere på året.