Brønderslev

En netbutik er sagen

Badeanstalten i Brønderslev med fra begyndelsen

Badeanstalten i Brønderslev har succes med nethandel. Foto: Kurt Bering

Badeanstalten i Brønderslev har succes med nethandel. Foto: Kurt Bering

BRØNDERSLEV:- Detailhandelen må på banen. Det var konklusionen på et arrangement i Brønderslev Erhverv & Turisme med blandt andre kommunikationschef i Google, Christine Sørensen, der øste af sin viden over for de 75 deltagere.

Hun sagde, danskerne ellers er førende på it-området, men når det gælder detailhandel, er vi bagefter.

- Detailhandelen må se at komme på banen. De får pludselig hele Europa som markedsplads, sagde Christine Sørensen.

Hun mener, at det er en god løsning ved en netbutik ved siden af den fysiske butik, hvis man skal være med på vognen.

Ét af de firmaer, der har været med fra starten, er Badeanstalten i Brønderslev.

- Vi så en mulighed, da vi i 2002 etablerede Badeanstalten, fortæller Jan Park Hybel, der tilføjer, at nethandelen er en vigtig del af firmaets marked.

Han fortæller, at han er én af nørderne inden for it, men tror, at det har haft stor betydning for firmaet.

- Folk vil ikke have 14 dages eller 30 dages leveringstid. Nej, de vil have varen dagen efter, den er bestilt.

Christine Sørensen mener, at e-handelen vil øges fra nu 16 procent til 49 procent i 2020.

I dag er der verden over 2,5 milliarder mennesker på internettet, men eksperter mener, at der i 2020 vil være 5 milliarder mennesker, der vil klikke sig ind på det net, der i 1998 i pressen blev betegnet som noget, kun få ville benytte, og kun computerfreaks mellem 13 og 29 år.

- Men alle ved, at det er gået ganske anderledes, bemærkede Christine Sørensen.

Borgmester Mikael Klitgaard sagde, at Brønderslev Kommune er den kommune, der har mest bredbånd pr. indbygger.

- Vi tror på den strategi, og vi kan se, at det er godt at have hurtigt bredbånd. Seneste indsats på dette område, er wi-fi på Banegårdspladsen i Brønderslev samt i Dronninglund.

Et firma, der gør meget inden for kurser i e-handel er Green Click Media. Thomas Holst Frederiksen fra firmaet opfordrede til, at man tænker meget anderledes.

- Et godt eksempel på, hvordan man bliver lagt mærke til er sloganet fra et malerfirma: - ”Vi maler alle farver - også sort”, det er et slogan, der skiller sig ud, og det er nødvendigt, for ikke at drukne i mængden, sagde han.

Brønderslev Erhverv & Turisme gennemfører et kursus over fem dage med fokus på blandt andet nethandel, og hvordan man skaffer kunder via nettet.

Kurserne holdes på Bredbånd Nord, der også lagde lokaler til mødet omkring e-handel.

Bredbånd Nord sørger i dag for internet til 50,000 husstande i Nordjylland, og firmaet er i stadig vækst.

- Fremtiden er hurtigt internet. Ikke mindst den yngre generation kræver hurtigt internet, og det er et område, der udvikler sig meget hurtigt. Stadig flere ser tv på computeren, og det er et område, der også vokser.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.