EMNER

En nøgle til bedre borgerservice

Kommunen bør udlevere digital signatur på usb-nøgler som kompensation for de reducerede åbningstider på borgerservicecentrene i Gandrup, Storvorde og Nibe, mener politiker

- Den di­gi­ta­le sig­na­tur gi­ver bor­ge­ren fri­hed til at be­nyt­te de of­fent­li­ge selvbetjeningstilbud, siger Niels Knudsen (V). Arkivfoto

- Den di­gi­ta­le sig­na­tur gi­ver bor­ge­ren fri­hed til at be­nyt­te de of­fent­li­ge selvbetjeningstilbud, siger Niels Knudsen (V). Arkivfoto

AALBORG:Når nu Aalborg Kommune har reduceret åbningstiden på borgerservicecentrene i Gandrup, Storvorde og Nibe, så bør kommunen tilbyde de selvsamme borgere digitale signaturer. Det mener byrådsmedlem Niels Knudsen (V). - Den digitale signatur giver borgeren frihed til at benytte de offentlige selvbetjeningstilbud, hvor en digital signatur er påkrævet. - Samtidig vil tilbuddet spare tid både for borgeren og servicecentrene, da signaturen giver mulighed for at skaffe sig oplysninger, der er behov for på alle tider af døgnet, og jo flere der benytter sig af digital signatur, jo større bliver fleksibiliteten efterhånden som flere og flere ydelser bliver digitaliserede, siger Niels Knudsen. Helt konkret vil han have, at personalet på borgerservicecentrene bliver uddannet til at installere en digital signatur på borgernes egne medbragte usb-nøgler. En løsning, som EDB-gruppen har tilbudt Aalborg Kommune for 167.000 kroner. Eller alternativt, at Aalborg Kommune følger trop med eksempelvis Århus Kommune, der har indkøbt 2000 usb-nøgler til gratis udlevering, hvilket naturligvis er en dyrere løsning. Sang fra de varme lande Men forslaget vækker ikke gehør i Borgerservice. - Vi erfarer, at netbankernes signaturer er på vej i graven og samtidig er PBS og TDC på vej med en ny generation af digitale signaturer, der giver bedre muligheder end i dag. Derfor vil vi ikke lægge noget frem for politikerne nu, hvis der er noget enklere og billigere på vej til foråret, siger afdelingschef Hanne Dahl. Den forklaring er Niels Knudsen ikke tilfreds med, men han er ikke overrasket over udmeldingen. - Det er den gamle sang fra de varme lande en gang mere. I 2006 ville Aalborg Kommune arbejde for Open Source, så alle havde adgang til Aalborg Kommunes ydelser. Nu har man muligheden for at ¿kopiere¿ en service til borgerne i Aalborg Kommune og så vil man godt lige vente og se. Hvis vi hver gang skal vente på udmeldinger på nye løsninger, kommer vi jo ingen steder, mener Niels Knudsen. Han er bange for, at borgerne bliver taberne i det her spil. - For mange borgere har ordet, digital signatur en klang af noget ¿langhåret¿, der kun kan bestilles over nettet, og så sidder man alene med den efterfølgende installation samt at det tager en del dage at få den udleveret. Det tror jeg kan afskrække en del fra at gå i gang med digital signatur, og det kan ikke være i kommunens interesse, siger Niels Knudsen. - Vi vil gerne have, at borgerne bruger computeren så meget som muligt i deres kommunikation med kommunen. Derfor sørger vi også for at opdatere vores hjemmeside, så det bliver så nemt for borgeren som muligt at kommunikere med kommunen, siger Hanne Dahl.