En ny stemme til børn uden sprog
Skolebørn med talebesvær får stor glæde af ny teknologi
Der skulle en god portion vilje, en god portion lyst og en god portion held til, men så var den der også - ideen til den nye kommunikationsform, som børnene elsker at trykke sig rundt i for at fortælle om deres oplevelser. Børnene er elever uden sprog, én får hjemmeundervisning og andre går i Svenstrup Skoles centerklasser. De er med i det nye projekt, der giver dem mulighed for at kommunikere langt stærkere end tidligere via tablets - en lille håndholdt tavle-pc, en Ipad. Det sker konkret ved, at børnene trykker på billeder og symboler, der viser, hvad de vil sige og tabletten sætter lyd til budskaberne. Derved giver teknologien børnene en stemme, de ikke har haft tidligere. Og dermed er den lille tablet en landvinding for børn i Aalborg Kommune, der ikke har sprog. - Det er fleksibelt og dynamisk og inddrager både barn, forældre og omgivelser på en måde, så alle får ejerskab til det. Der kommer en langt højere grad af ligeværdig kommunikation ud af det. Vi får gladere børn, siger tale-hørekonsulent Anni Mackenhauer Petersen, der er ansat i Aalborg Kommunes Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Takket være en ihærdig målrettet indsats, er det lykkedes hende at skabe et system børnene kan bruge effektivt. Den lille pc har nemlig erstattet mere besværlige programmer på store stationære computere. Det nye system til børnene er ikke noget, hun lige har hentet ned til lejligheden. Det er sammensat af forskelligt hardware og software, som Anni Mackenhauer Petersen fandt, da hun satte sig for at søge efter det. - Jeg var utrolig heldig, for der var pludselig en spansk tegner, som lagde 6000 symboler ud på internettet til fri afbenyttelse. De er meget flotte og lige så flotte, som dem man kan købe, og det var jo rigtig dejligt at finde noget, der var til fri afbenyttelse. Jeg fandt derefter et program til at finde rundt i symbolerne. En far havde endvidere udviklet et softwareprogram, som gør det muligt at udarbejde menuer, hvori man kan indsætte symboler og billeder. Det var billigt og faderen har i øvrigt en søn med sproglige vanskeligheder, fortæller Anni Mackenhauer Petersen. - Det er meget billigere, fordi meget af det er gratis, og dermed kan vi nå ud til flere børn, forklarer Anni Mackenhauer Petersen, der i samarbejde med lærere på Svenstrup Skole har udviklet systemet hen ad vejen. - Der er her tale om billedbaseret alternativ kommunikation, som ikke koster den enkelte familie noget, og erfaringerne er meget lovende. Det er nemt at betjene. Og så kan børnene have det med overalt, på ture, i skolen, når de skal på legepladsen og de er kun et klik fra at fortælle en historie via billeder og via optagelse af lyd. Der er ingen ventetid og lynhurtig respons, og det er virkelig godt til de her børn, fortæller Anni Mackenhauer. - Vi skræddersyr systemet til det enkelte barns behov og personlighed i samarbejde med barnet, barnets forældre og lærere. Dermed kan barnet blandt andet deltage aktivt i skoleundervisningen på lige fod med andre børn eller i det hele taget få mulighed for at udtrykke sig og indgå i en aktiv dialog med omgivelserne. Børnene er virkelig glade for det, siger Anni Mackenhauer.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.