EMNER

En opgave, der greb om sig

MarineShaft i Hirtshals har i fire uger haft mandskab ved Hollandske Antiller ved havareret skib.

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

En måned har mandskab været på De Hollandske Antiller

Hurtig levering trods lange afstande er årsag til, at MarineShaft får opgaver på den anden siden af jordkloden. I de sidste fire uger har et mandskab med fem montører fra værkstedet i Hirtshals opholdt sig på De Hollandske Antiller for at reparere ror og tilhørende dele på en havareret bulk carrier, som ejes af et tyrkisk rederi. - Det startede med en forespørgsel i marts måned, om vi kunne fremstille en rorstamme, og her var hurtig levering den afgørende faktor for, at vi fik opgaven. Rederiet har formentlig sendt forespørgsler til en række andre virksomheder, og vi var hurtigst, oplyser formand Allan Nielsen, Marine Shaft. Virksomheden prioriterer højt at ligge inde med et bredt lager af klasserede stålemner, og uden det ville man ikke være i stand til at levere en otte meter lang og ni tons tung rorstamme til kunden. - Vi bliver mere og mere kendt verden om for at kunne klare den slags opgaver. Det her er en af vore store opgaver, siger Allan Nielsen. Værkstedet har tidligere fremstillet rorstammer på op til 10 meter. Den nye rorstamme blev sendt med fly mod De Hollandske Antiller, der ligger i det caraibiske hav. Mandskab fra Marine-Shaft blev også sendt af sted. Efterfølgende har det tyrkiske rederi åbenbart været meget tilfreds med den danske skibsreparation, for efterhånden fik værkstedet flere tilhørende opgaver på det havarerede skib, herunder at fremstille en rortap, møtrik og udføre linieboring og tilpasse rortappen. - Mandskabet har gjort et godt arbejde, og de skal være derude fjorten dage endnu, inden opgaven er udført, tilføjer Allan Nielsen. De sidste dele fra værkstedet er netop sendt med fly.