Kunst

En personlig maler

kunst Niels Sylvest Niels Sylvest udstiller store oliebilleder og akvareller. Billederne virker umiddelbart stemningsskabende i den alvorlige ende af skalaen. Samtidig er de æstetisk smukke. Der er desuden noget tidløst over dem. Man kan ikke lade være med at iagttage hvert billede grundigt, mens tankerne flyver. Der er i dem et utal af antydninger, der trygler efter fortolkning. Malingen er smurt elegant på i tynde lag, så farverne skinner igennem. Der fremkommer derved et væld af velafstemte farvenuancer. På flere af billederne er der en stærk kontrast mellem et lysende og et dunkelt nærmest truende område. Et eller andet uvenligt stemt venter på spring. Det fremgår ikke, hvad der er, men grundstemningen fornemmes klart. I værket "Requiem" er der således ned gennem midten af billedet et gulligt lys, der mørkner nedad i billedet som i en afgrund. Omgivelserne er malet i mørke farver. Det kan tolkes som ugæstfrie klipper under truende tordenskyer. Der er svagt antydet nogle åndeagtige menneskefigurer i det mørke område. Afhængigt af publikums livssyn kan sceneriet fortolkes på flere måder. Er det menneskesjæle, der styrter ned i helvedes gru, eller er det en bevægelse opad mod lyset? Det er under alle omstændigheder et yderst spændende billede. I et andet værk, "Slottet", optager den lyse del en større del af billedfladen. Dog er der også her et mørkt, truende område nederst i billedets højre hjørne. Hurtigt begynder man at lede efter slottet. Man finder det dog ikke med sikkerhed. Måske er det den bjergtindelignende kegle, der rager op i baggrunden. Den er indhyllet i tåge, og der står et uforklaret skær omkring den. På toppens nedre skråninger er antydet nogle huse i en by. De dukker sig ærbødigt for det deroppe på toppen. I det mørke område under byens huse er der malet et par runde neongrønne pletter. De virker vågent iagttagende og lidt truende, fordi man ikke ved, hvad det er. Igen har man fået lejlighed til at glemme alt omkring sig på grund af et billede. Det vil vise sig, at det samme sker, dog i varierende grad, foran de øvrige værker. Niels Sylvests akvareller virker lidt lettere og mere nærværende end oliebillederne. Der er ikke så mange fantasiskabende antydninger. Menneskefigurerne er klart afsat med kyndig hånd, hvorimod deres skygger af og til skaber en vis mystik. Niels Sylvest er en meget personlig maler, og det kan varmt anbefales at gå ind og opleve hans værker og for en stund glemme sig selv. Leif Bøghmax.melgaard@nordjyske.dk Niels Sylvest. Galleri Soto. Til 31. oktober.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst