En stram sag

Mens flere af feltets andre dieselbiler har et par år på bagen, er Citroen C2 1,4 HDi en helt ny bil. Den afløser den hidtidige Saxo og især i dieselversionen er der sket store fremskridt, når vi snakker brændstoføkonomi. Mens Saxo havde en gammeldags dieselmotor, har C2 den 1.4 liters HDI motor, vi også kender fra C3 og 206. Og det kan mærkes på brændstoføkonomien. C2 klarer hele 24.4 km/l,og det gør den til feltets mest nøjsomme bil - bortset fra Lupo 3L. Dieselmotoren er da også, hvis vi ser bort fra et fantastisk stramt design, bilens stærkeste kort. Den trækker solidt fra lave omdrejninger og er støjsvag ved motorvejshastighed. At det manuelle gearskifte samtidig kører som i blødt smør, gør ikke oplevelsen af en velfungerende motor mindre. Men prisen på 172.827 kroner for den billigste dieselversion er i overkanten. Sikkerhedsmæssigt er C2 godt med. Gardinairbags er nemlig standard, desværre er antiudskridningssystemet ESP kun en mulighed i topmodellen VTR. På komfortsiden vil pendlere nok lægge mest vægt på muligheden for at regulere rattet både i højden og dybden. Men sæderne er bløde som en gammel strandstol. Citroën C2 fås kun med tre døre, og selv om de er store og åbner bredt, så er fem døre som i C3 at foretrække.