En varm kartoffel trilles en uge

Gågaden i Hjørrings midtby deler de handlende i to lige store grupper, og politikerne døjer med at beslutte sig for, om gågaden skal genåbnes for kørende trafik eller ej.

Hjørring har et ambivalent forhold til sin gågade: Halvdelen af de handlende er glade for den, den anden halvdel vil have bilerne tilbage. Arkivfoto: Hans Ravn

Hjørring har et ambivalent forhold til sin gågade: Halvdelen af de handlende er glade for den, den anden halvdel vil have bilerne tilbage. Arkivfoto: Hans Ravn

Teknik- og miljøudvalget diskuterede gågaden på sit seneste møde mandag, og der var lagt op til at de skulle træffe en beslutning om, hvorvidt dele af gågaden skal genåbnes for biler. Flere forhandlinger - Men der var stemning i udvalget for, at man meget gerne vil have endnu en omgang forhandlinger med de forskellige parter, fortæller Jørgen Bing (SF), formand for teknik- og miljøudvalget. Personligt synes han snart der er snakket nok. Diskussionen for og imod gågaden har stået på siden den blev indviet for tre år siden. - Vi kan snakke det ihjel. Der skal snart til at ske noget, mener han. Tre parter bliver derfor inviteret til udvalgets møde på mandag: Tilhængerne, modstanderne og udlejerne. Lige mange for og imod Politikerne kan ikke bare vælge flertallets side i den penible sag. Underskriftsindsamlinger både for og imod gågaden viser nemlig at de to grupperinger er næsten nøjagtig lige store med ca. 60 i hver. Jørgen Bing mener ikke, at den udvikling, der er fulgt i kølvandet på gågaden og de to nye butikscentre i Hjørring, bør komme som nogen overraskelse. - Der er ikke sket andet, end hvad der blev varslet i VVM-redegørelsen. Selvfølgelig er det også slemt nok for dem, der står med et levebrød, de ikke kan få til at løbe rundt. Men vi kan ikke forvente at lave så voldsomme strukturomlægninger uden at det får konsekvenser, mener Jørgen Bing. Nye p-pladser Teknik- og miljøudvalget er dog indstillet på, at der skal ske noget for at gøre gågaden mere attraktiv. Udvalget har besluttet at anlægge nye p-pladser og renovere andre, så de bliver bedre og får flere båse. Især p-pladsen på Polden bliver større. - Vi har købt to faldefærdige bygninger ved Polden. De skal rives ned, så vi kan lave flere p-pladser, oplyser Jørgen Bing. I hele midtbyen skal der enten være 30 minutters parkering, tre timer eller tidsubegrænset parkering. Og så skal der skiltes bedre, både til centrum og til p-pladserne.