En velsmurt maskine

LE MANS: Stort set alt klappede, da Tom Kristensen og de andre Bentley Boys i bil nummer syv satte konkurrenterne til vægs og triumferede i Le Mans. I betragtning af de belastninger, sportsvognene udsættes for i løbet af de 24 timer, var det småproblemer, Bentley-syv'eren kom ud for. Tom Kristensen, Dindo Capello og Guy Smith opholdt sig mindre end en halv time i pitten under det døgnlange løb. Så der var ingen grund til at presse bilen til det yderste, velvidende, at konkurrenterne var knap så heldige. Bentley nr. 8 måtte to gange, henholdsvis kl. 5 og 9 om morgenen, bruge kostbare minutter på at skifte batteri. Og så hjalp det ikke, at de stort set kørte lige op med syveren ude på banen. Og da heller ikke Audi'erne slap for problemer, var vejen banet for Kristensen og hans kumpaner i et løb, hvor varmen var den værste fjende. Bentley vidste fra bilens debut på Sebring sidste efterår, at der ville blive meget varmt i det lukkede cockpit. Man afstod fra at installere et køleanlæg, da det ville gå ud over bilens motorkraft, men fik dog forbedret ventilationen til Le Mans. Alligevel lignede det noget af en satsning, at man valgte at køre tredobbelte stints (den tid det tager at køre en tankfuld benzin). Det betød, at kørerne sad i bilen i over to og en halv time ad gangen. Men man vurderede, at det var nødvendigt for at udjævne Audi'ernes færre pitstop på grund af bedre benzinøkonomi. Barsk varme Tom Kristensen erkendte efter løbet, at varmen havde været barsk, men han afviste, at det var uforsvarligt. - Vi er alle i god form, og jeg havde kun problemer en enkelt gang, da jeg kørte efter safety car på grund af et uheld på banen. Da kunne jeg mærke, at der ikke kom nok ilt ind i bilen på grund af den lave hastighed. Selv kom danskeren kun ud for et enkelt uheld, da han om natten blev ramt af en sivepunktering - i øvrigt på et tidspunkt hvor han netop havde kørt løbets hurtigste omgang. - Dækket tabte meget tryk, så vi valgte at gå i pit og skifte kører, så jeg kun fik halvanden time i bilen. Til gengæld kørte jeg fire stints søndag formiddag, sagde Tom Kristensen, der delte køretiden nogelunde ligeligt med sine medkørere, indtil unge Guy Smith fik lov at køre bilen over målstregen kl. 16 søndag eftermiddag.