Sukkersyge

Energi på den sunde måde

Der findes sunde alternativer til kaffe og slik. Se hvilke, du skal vælge, når sukkertrangen melder sig.

Frugt og grønt er godt, når energien er i bund. Arkivfoto

Frugt og grønt er godt, når energien er i bund. Arkivfoto

Når vi mærker at energiniveauet daler, søger vi ofte mod slikautomaten, men det er ikke den bedste kilde til energi, mener kostvejleder hos lægerne Axelsen & Faustholdt i Risskov, Hanne Heinrich, til alive.dk. - Når man oplever at være træt i løbet af dagen, er det typisk fordi, ens blodsukker er lavt. Hos mange svinger blodsukkeret op og ned, fordi de spiser ting som sukker, hvidt brød og kager, som gør at blodsukkeret stiger meget i en kort periode og derefter falder hurtigt igen. Så selvom man ofte får lyst til noget sukkerholdigt, når man føler sig træt og udmattet, bør man holde sig fra det, siger Hanne Heinrich til alive.dk. I stedet findes der en række sunde alternativer, der giver masser af energi. Grønt i stedet for frugt Juice lavet af frugt finder ofte vej til morgenbordet, men det er en hel del bedre, hvis man laver den af grøntsager. Her anbefales det at bruge årstidens grøntsager. Fibrene i frugten giver en mere stabil påvirkning af blodsukkeret, men når man laver juice ud af frugten, fjerner man disse fibre. Samtidig kan frugtsukkerets påvirkning af blodsukkeret være hård. Det er derfor langt bedre at spise et helt stykke frugt end at drikke et glas juice. Kakao, kakao og mere kakao Chokolade er en god kilde til energi, da kakao indeholder mange sundhedsfremmende stoffer her i blandt antioxidanter. Det er dog vigtigt, at man spiser chokolade med mindst 80 % kakao, for jo mere kakao jo mindre sukker. Der er dog stadig sukker i chokolade med et højt indhold af kakao, så man skal spise det med måde. Dansk frugt Det kan godt være, at æblerne fra Argentina er billigere end de danske, men du får også, hvad du betaler for. Æblerne fra Argentina plukkes før, de er modne, så de kan holde til at blive fragtet til Europa. Plukker man æblerne, når de er modne, indeholder de flere vitaminer og mineraler, og indholdet af stivelse er lavere. Derudover skal man variere sit frugtindtag og gå efter årstidens frugter og bær. Smoothie Smoothie lavet af frugt er et sandt hit, som giver masser af vitaminer, mineraler og fibre. Men tilsætter du en smule hørfrøolie bliver den endnu bedre. Olien sænker nemlig optagelsen af sukkerstofferne i frugten og giver en langsommere påvirkning af blodsukkeret. Danske bær som solbær, hindbær og blåbær er fyldt med plantenæringsstoffer og noget af det sundeste. Vand med smag Mangel på energi kan også skyldes dehydrering. Her er det godt at drikke vand, men det kan være en smule kedeligt. Derfor kan man tilsætte lidt smag i form af for eksempel fem kardemommekapsler og to stjerneanis, der kan blive liggende i vandkanden i flere dage og afgive smag. Grøn te afkølet med citronsaft og tilsat lidt honning til sidst kan med fordel erstatte supermarkedets iste, der er fyldt med sukker.