Lokalpolitik

Er der en leder til stede?

Det plejer ikke altid at være dét, der vejer tungest, når politiske poster skal fordeles. Men i den politiske verden tales der denne gang m/k og m/k imellem meget - og ofte - om det:Det ekstra krav, der denne gang bør stilles til en borgmester. Kandidater til de nye byråd arbejder selvfølgelig især for, at kommunen efter valget får en person i front, hvis holdninger de deler. Men hvordan kan man sikre, at den, som et flertal anbringer for bordenden, er en driftssikker person? Kendsgerningen er, at der i ni nordjyske kommuner venter frontfiguren en særdeles krævende opgave. Han eller hun bliver borgmester fra 2007, men skal i 2006 være formand for det sammenlægningsudvalg, der bringer to eller flere kommuner sammen - og får tingene til at fungere. Det er mildt sagt ingen let opgave. Hvis det var i det private erhvervsliv, organisationer med budget og medarbejderstab i en størrelsesorden som i nogle af de største nordjyske kommuner skulle fusioneres, ville enhver fornuftig ledelse forudsætte, at der i spidsen sad en meget rutineret person. I folkestyret kan man af gode grunde ikke stille den slags krav. Men modsat mange andre kommunalvalg vil vi denne gang næppe se mange nyvalgte, der indtager borgmesterposten direkte. I alle nordjyske fusionskommuner er der mindst én af de siddende borgmestre, der kandiderer til at iføre sig førertrøjen i den nye kommune. Så vælgerne kan få kontinuitet - hvis de vil. I denne valgkamp spiller lokalt tilhørsforhold og meget andet imidlertid en stor rolle. Hvem spørger til kandidaternes lederevner?