Er der plads til fantasi og leg?

SF kan kun tage afstand fra V og Ks udmelding om skolestart fra fire-års alderen.

Det er også stærkt betænkeligt, at visse politikere fra V og K taler om at udvide brugen af læreplaner. Det vigtigste for vores børn er, at deres lyst til at lære ikke kvæles. Netop derfor er plads og tid til fri leg noget helt fundamentalt for et fire- eller fem-årigt barn. Dette harmonerer ikke med en hverdag, der præges af skemalagt undervisning i dansk og matematik. Børn lærer gennem leg, og skal legen skiftes ud med centralt fastsatte læreplaner, er vi som samfund ude på et virkeligt skråplan. Det kan ende med, at alt for mange børn og senere unge, hægtes af i forhold til livslang læring. SF kan godt støtte tanken om obligatorisk børnehaveklasse, da langt de fleste børn i dag går i børnehaveklasse, men børnehaveklassen skal ikke transformeres til en tidlig 1. klasse med fastsatte mål og test. Allerede nu tager børnehaveklassen skoleforberedelsen meget alvorligt og introducerer de små til tal og bogstaver, men der skal være plads til fantasi og fri udfoldelse gennem leg, hvis de 6-årige skal bevare deres nysgerrighed og lyst til at lære. I stedet for tidlig skolestart og flere læreplaner bør man eksperimentere med rullende skolestart og forskudt skolestart mellem drenge og piger. Desuden er bedre indskolingsforløb, med både lærere og pædagoger, med til at sikre at flere børn klarer sig godt skolelivet igennem, og at alle får en uddannelse.