Kunst

Er det nødvendigt?

Nogle mennesker må forlade udstillingssalene, fordi de får et ildebefindende.

ANGST-UDSTILLING:Nogle mennesker må forlade udstillingssalene, fordi de får et ildebefindende. Så stærkt er indtrykket af kunst, der belyser det at føle angst. Angst kan antage mange former, og det er svært at beskrive med ord. Men i billedsproget kan man udtrykke angst så stærkt, at det sætter sig i sindet eller ligefrem i kroppen som kvalme og ubehag. Det har vi oplevet på KUNSTEN, hvor der indtil 4. oktober vises en række meget forskellige kunstværker, som alle er lavet ud fra fællestemaet ANGST. Det er tungt at se angsten i øjnene, - der er mange sorte billeder og mange masker med blinde øjne og vrængende munde. Der er hjerteskulpturer, som viser den forknythed, som angst forvolder. Der er mange grunde til at føle angst, det kan vi pludselig se og forstå med egne øjne: Ensomhed og udsathed, vold og overgreb, sygdom og operationer. Angsten kan også være eksistentiel, sidde inde i pandeskallen som panikangst eller hallucinationer. Til daglig kan de fleste mennesker vende ryggen til angsten, men når vi ser billeder af den, så kan vi uden problemer genkende den. Man kan spørge, om det virkelig er nødvendigt at udstille kunst over så alvorligt og knugende et emne? Ja, det må man efter min mening sige ja til. Dels beskæftiger kunsten sig netop med alvorlige emner, dels er det vigtigt at se angsten i øjnene. Angst som psykisk fænomen er stadig tabu, - vi bryder os ikke om at blive involveret i andre menneskers angst og sorg, vi vil hellere holde os glade og muntre. Men tilværelsen er ikke altid sorgløs og ”kommunikation fremmer forståelsen”, som en reklame engang fremhævede. Initiativet til udstillingen kommer da også fra det regionale center for psykiatri, der med flere aktiviteter – information, teater, udstillinger osv. – ønsker at få os til at forstå at angst er et udbredt problem, som vi må hjælpe hinanden med at lindre og – i bedste fald – overvinde. Det særlige ved udstillingen på KUNSTEN er at værkerne er fremstillet af mennesker, der formulerer sig billedligt, men som ikke nødvendigvis har en formel uddannelse. Derfor er der et vidt spektrum af udtryk, fra malerier over tegninger og collager til skulpturer i ler, træ og plast. Imellem traditionelle værker er der også ”outsider art”, som bryder med det konventionelle kunstudtryk. At vi i dag kan favne det ukonventionelle, men ægte billedudtryk, som bl.a. outsider art står for, skyldes ikke mindst Cobra-kunstnerne. De værdsatte og lod sig inspirere af outsider kunstens originalitet, ægthed og råstyrke. Derfor indgår Cobra-kunstnernes værker i udstillingen på en selvfølgelig måde, for menneskelige vilkår og kunstneriske udtryk afspejler hinanden i et uadskilleligt hele. Nina Hobolth er seniorforsker på KUNSTEN (tidligere Nordjyllands Kunstmuseum) i Aalborg, kunsthistoriker, filmentusiast og læsehest.