Er græsset grønnere hos naboen?

{ - Pointen er, at det første og det sidste bud rammer hele det hele ind, siger provst Carsten Bøgh Pedersen, som Nordjyske har fået til at forklare baggrunden for de ti bud. - Det 1. bud om, at du ikke må have andre guder og dette 10. bud om, at du ikke må begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til, handler grundlæggende om det samme; nemlig at du ikke må gøre noget andet til gud end Gud, forklarer Carsten Bøgh Pedersen. Samtidig kunne det 10. bud i princippet være slået sammen med det 9. bud om ikke at begære din næstes hus, fordi der i begge bud ligger et forbud mod at begære mere både menneskeligt og materielt. Det tager fokus fra selve værdien i livet. Det 10. bud omfatter ikke kun mandens begær. - I den tid budet blev skrevet, var kvinden også mandens ejendom. Opfattelsen var den, at kun manden var et seksuelt væsen, kvinden tilhørte ham. I dag skal ordet ”hustru” opfattes som m/k for at give mening, forklarer Carsten Bøgh Pedersen. Og budet er relevant, som det altid har været, mener Carsten Bøgh Pedersen. - Det er en trend i tiden, at vi ikke kan udholde gentagelsen. Alt skal være nyt, intet må gøres om. Danskerne er bange for at græsset er grønnere inde i naboens dobbeltseng, fordi begær og behov bliver markedsført som en vare. - Mange er bange for at gå glip at noget. Det er jo et sørgeligt liv, hvis man aldrig er tilfreds. Vi føler os tvunget til hele tiden at udforske, udfordre og udvikle os. Omstillingsparat og innovativ er i dag de hellige ord. Men den evindelige nyiscenesættelse behøver ikke at være udvikling, den kan lige så godt vise sig at være afvikling, fastslår Carsten Bøgh Pedersen.

Forsiden