EMNER

Er kvalitet og service væk?

Toget forventes forsinket ca. 20 minutter, lyder det over højttaleren på Århus Banegård. Det er en fredag eftermiddag – 4. maj - og mange skal med toget.

Togene kan ikke køre til perron p.g.a. fejl i et sporskifte, og fejlen vil blive udbedret hurtigst muligt, lyder det. Et par minutter senere sætter folkemængden i gang, og man går fra spor 4 til spor 3, fordi det rygtes, at toget vil køre ind dér i stedet. Og dette bliver til gengæld ikke meddelt over højtaleren. Toget kører til perron 3, og en loko-fører meddeler, at dette tog ikke kører videre fra Århus. Det viser sig alligevel, at dette er lyntoget mod København, som ved ankomsten til København bliver en time forsinket. Men en loko-fører skal vel også vide mere om at føre toget end at informere frustrerede passagerer. Stemningen ombord er trykket, og folk ryster på hovedet og kigger sigende på hverandre: DSB! (suk) – atter forsinkelser, som der er så mange af med DSB. Under kørslen begynder alle at tage overtøj på, og air-condition nedsætter pludselig temperaturen drastisk. Slut med den lune forsommerdag! Toget kører – folk står af og på, mens display over sæderne, der viser om sædet er et ikke ryger sæde eller om det er reserveret blinker lidt resigneret og slukker lidt for en kort stund. Forankørende tog, lyder det nu og farten bliver sat drastisk ned, mens mobiltelefonerne gløder med meddelelser til nær og fjern om status på forsinkelsen. Mekaniker bedes henvende sig til loko-fører – mekaniker bedes henvende sig til loko-fører, og efter Høje Taastrup bliver farten sat ned til sneglende 20 km i timen på grund af fejl i motor og os, der i mellemgangen og venter på endelig at kunne stå af på Københavns hovedbanegård kan ikke hører meddelelserne over højtaleranlægget, som på andre tidspunkter kan være skruet så højt op, at man nærmest letter i sæderne, når togføreren informerer. Det er gået stærkt tilbage med DSB’s materiel og service selv om DSB har rekord stort overskud. Og forsinkelser er snarere regler end undtagelser. Danmark bryster sig af høje standarder og kvalitet på mange områder inden for teknologi og know how, men DSB sakker mere og mere bagud.