Kunst

Er mode bare mode?

BRANDT:Som barn og ung pige i 70'erne var fascinationen af Margit Brandts (født 1945) design næsten uomgængeligt. Uanset om det var blondebluser måske inspireret af mormors mamelukker eller figursyede frakker med brede bælter og detaljerige lommekonstruktioner eller vovede, tætsiddende jumpsuits! De sad på nethinden, og symaskinen drønede derudad for at gøre ligeså. Og farvepulver blev købt hjem for om ikke at ramme snittet, så farven da. Det er dog lang tid siden, jeg sidst har haft fokus på Brandt'erne! Ægtemanden Erik Brandt var nemlig lige så stor en pressemagnet dengang som nu. Forretningsmanden, som førte alle Margit Brandts designs sikkert og formfuldendt ud i verden, hvor ikke kun København var platform for produktion og salg. Afdelinger i Japan, Hongkong, Schweiz og USA dukkede op undervejs. Udstillingsbesøget på Kunstmuseet Trapholt i marts om Margit og Erik Brandt 1965-1980 blev en øjenåbner. Hvad lå der egentlig bag Margit Brandts designarbejde? Udstillingen, som kan ses helt indtil august i år, giver et interessant kik ind i et designikons skabelse. Umiddelbart kunne man få den tanke, at Margit Brandts succes især havde rod i hendes gedigne uddannelse. Først en skrædderuddannelse på Margrethe-Skolen i København i begyndelsen af 60'erne, og herefter studerede hun hos Louis Feraud og Pierre Balmain i Paris. Det er næppe hele sandheden. Margit Brandts evne til at gå på opdagelse i kunst- og kulturhistoriens skatkammer som inspiration til sit designarbejde har også været betydningsbærende. På udstillingen kan man gennem små kikhuller ind til en rekonstruktion af hendes arbejdsværksted se, hvordan billeder fra kunsthistorien, smykker, æsker og genstande fra naturen har dannet udgangspunkt for detaljer og snit. Interessant er f.eks. hendes kollektion med prints af "Frokost i det grønne" gentaget som ornament på frakker og kjoler og kollektionen, hvor Lapland og lappernes beklædninger med siksakmønstre blev omsat til uldne frakker med lignende detaljer. Afslutningsvis så jeg den næsten timelange tv-udsendelse fra 70'erne, hvor en kritisk journalist med halvlangt hår i mørkebrun fløjlsblazer interviewede Brandt'erne på deres skiftende destinationer. Snart legede de glade og afslappede med deres to piger i den parklignende have ved strandvejsvillaen, hvor de bor - ikke ulig de billeder, de fleste husker fra utallige tv-gengivelser af dronning Margrethe og prins Henrik legende med deres to drenge, snart var de på arbejde, altid fashionabelt og eksklusivt klædt. Men sidst og ikke mindst altid lysende af en ubetvivlelig kærlighed til hinanden som ægtefolk. Journalisten var bekymret for, om Brandt'erne i virkeligheden brugte deres kærlighed som salgstaktik? Og om det virkelig var rigtigt, at Erik havde givet Margit en bil med minkbetrukket sæde, som sladderpressen havde fortalt? Man er vel orienteret! Erik Brandt svarede nonchalant, at Margit frøs, når hun havde almindeligt sædebetræk i bilen, hvorfor han havde villet glæde hende med en lun pels, og hun sendte ham et kærligt blik, mens tv-journalisten fandt andre drillende spørgsmål frem fra dybet af fløjlsærmerne. Showtime for alle pengene. Bagefter så vi, hvordan den ene datters værelse blev anvendt som kulisse for en fotoreportage for en undertøjskollektion, hvor Margit Brandt havde dekoreret væggene, som velvalgt blev formidlet, mens Margit Brandt forsøgte at tage sig af den undrende lille pige, hvis værelse var forvandlet til showroom. Erik Brandt havde travlt med at servicere modellerne, så de følte tryghed og velvære i de uvante omgivelser i chefens private gemakker, mens journalisten dvælede ved de dyre badeværelsesmaterialer hentet i Sydeuropas marmorbrud. Hvem sagde underholdning i den bedste sendetid? Det var dengang, DR havde monopol. Senere har Margit Brandt designet Danmarks OL-uniformer i 1988 og i 1992, ligesom hun i 1998 designede flyvevåbenets gallauniform. I 2005 blev Margit Brandts kollektioner fra 60'erne relanceret. Siden har hun løbende skabt nye kollektioner. Hvor er der meget, jeg som barn og ung ikke anede om Margit Brandt. Er mode bare mode? MARIA STENSGÅRD POULSEN er cand.mag. i kunsthistorie og dansk, Aarhus Universitet, 2009. Censor i billedkunst og dansk ved lærer- og pædagoguddannelsen. Skribent ved North Art Magazine. Gift og mor til tre børn.