Er vantro politik bedre end slet ingen?

Religiøse argumenter har ingen fortrinsret, mener Naser Khader. Nok rigtigt, men mon ikke troens argumenter har. Alle skulle være lige ifølge det humanistiske ideal - det demokratiske ideal.

Men hvilken gud har det ideal, og kan noget menneske klare det ideal uden gud? Naser Khader mener, at Koranen er i overensstemmelse med principperne for demokrati. Koranen er lige så taknemmelig en bog som Bibelen, når det gælder demokrati. Søg og vi skal finde, siger Naser Khader. Efter det, jeg har søgt, hørt og læst i den bog, står der ikke meget om nåde og barmhjertighed og kærlighed til at elske sine fjender. Det er vel også derfor, at de er så nådesløse mod hverandre i islamiske lande, at cirka halvdelen af deres befolkning må flygte til andre lande for at overleve, hvis man skal tro deres ord om, at de bliver pint og plaget og slået ihjel, hvis de vender hjem til deres hjemlande. Er det også af den grund, Naser Khader har taget ophold i Danmark? Jeg mener, at danskerne har ret til at bygge på det kristne fundament i deres land. Hvis det er at være fundementalist at holde fast ved det, må de gerne kalde mig fundamentalist. Uden min tro på Kristus tror jeg ikke, at demokrati vil sige mig ret meget. Hvis vi lever efter de bud, vor gud har sagt - kærlighed til Gud og næsten - ville livet på jorden blive bedre end det demokrati, vantro politikere skaber. Men kanske en vantro politik er bedre end slet ingen politik, for menneskene har jo fået mange gode talenter, som måske godt kan bruges uden tro. Det kan jo ses med den store humanisme. Hvor er Danmark blevet et dejligt fredeligt land med tyveri og mord og stor arbejdsløshed. Hvor er det godt, at der en gud foroven, der råder for Danmarks sag, som der står i en sang. Hvor mange mon tror på det i vort lands humanistiske tidsalder.