Erfarne folk på vej mod læreruddannelse

74 er i gang med uddannelse, hvor de udnytter erfaring

Skolevæsen 6. oktober 2002 08:00

HJØRRING: En læreruddannelse, hvor man kan udnytte mange af de kvalifikationer, man i forvejen har. Det er blevet en mulighed med den nye meritlæreruddannelse, som nu er en realitet på Hjørring Seminarium 75 erfarne personer i mange aldre og med mange forskellige baggrunde begyndte 12. august den nye uddannelse, hvor man hurtigere end på den ordinære uddannelse kan blive lærer i folkeskolen. Det skyldes, at man kan få godkendelse – merit – for nogle af de erfaringer, man har i form af anden uddannelse eller erhvervserfaring. - Jeg vidste, at jeg ville være lærer uanset, om det skulle tage to eller fire år. - Sådan siger 31-årige Pernille Sandlykke, som efter et USA-ophold med familien kom hjem til Hjørring. Hun havde en HH-uddannelse fra handelsskolen, en kontoruddannelse fra politiet i Aalborg samt fire års erfaring som selvstændig samt flere års sælgerjob i bagagen, da lysten til noget andet opstod. - Jeg vidste, at jeg ikke ville være sælger igen. Jeg overvejede at blive lærer og fik vikarjobs på Muldbjergskolen og lidt på Skallerup Skole, og det blev jeg bidt af, fortæller Pernille Sandlykke. Hun søgte ind på den ordinære uddannelse, men var ikke sen til også at søge meritlæreruddannelsen, da den kort før sommerferien var vedtaget i Folketinget. Her kom hun ind og er begejstret: - Jeg har fået merit for to liniefag, hvilket betyder, at jeg kun skal have to liniefag mod fire på den ordinære uddannelse. Samtidigt skal jeg have hele den pædagogiske pakke med pædagogik, psykologi og didaktik. 21 år i banken John Christensen, Frederikshavn, er 38 år. Efter 21 år i en bank ville han gerne prøve noget andet: - Jeg har altid haft gang i noget ungdomsarbejde, så jeg tænkte, at lærer var noget for mig. Da så den her meritlæreruddannelse blev lanceret, var det lige en mulighed for mig, for to år kan jeg overskue økonomisk. Det er svært, når man er forsørger. Det er økonomisk også en fordel, at jobudsigterne er så gode. Jeg må sige, at jeg ikke er 100 pct. rolig, før jeg har et godt job igen. John Christensen og Pernille Sandlykke har hver især to mindre børn, så de har travlt om aftenen med at læse, når børnene er lagt i seng. De to går på samme hold, og de har indset, at deres egne lærere er nødt til at være temmelig styrende i undervisningen. - Vi har alle oplevet så meget forskelligt og har så meget livserfaring alle sammen, at vi kan blive ved at diskutere, hvis ikke læreren stopper os. Jeg tror netop, at den livserfaring gør, at vi kan blive nogle gode lærere, hvis ellers vi får det faglige på plads, siger John Christensen. - Jeg tror også, at det vil blive en fordel for folkeskolen generelt, at der kommer nogen som os ud med en praktisk erfaring fra andre ting, mener Pernille Sandlykke. De to begyndte sammen med de øvrige meritlærerstuderende i denne uge en to ugers introduktionspraktik for at snuse til skolen. John Christensen er på Strandby Skole, og Pernille Sandlykke er kommet på Hørmested Skole. Begge har følt sig godt modtaget og vel behandlet på praktikstederne.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...