Familiens livsværk var i fare

To årtier med overskud blev pludseligt afløst af et dalende overskud og til sidst underskud - så valgte indehaverne at ændre strategi

Det var ikke en snuptagsløsning for indehaverne Claus Toftild og Lise Toftild, da de skulle vende en negativ udvikling for den over 50 år gamle virksomhed.  <i>Foto: Martin Damgård</i>

Det var ikke en snuptagsløsning for indehaverne Claus Toftild og Lise Toftild, da de skulle vende en negativ udvikling for den over 50 år gamle virksomhed.  Foto: Martin Damgård

AALBORG:Efter mere end 20 år med medgang og succes måtte indehaverne af Toftild, Claus Toftild og Lise Toftild, tage en dyb indånding.

To årtier med fremdrift og overskud blev pludselig afløst af et år med underskud

Tilbagegangen var - ikke overraskende - hjulpet på vej af coronapandemien og de medfølgende restriktioner, der satte en kæp i hjulet på mange af virksomhedens aktiviteter.  

Toftild, der blandt andet producerer og sælger parykker, hårtoupéer og hårprodukter, var afhængig af fysisk kundekontakt, som blev umuliggjort under restriktionerne. 

- Vi blev virkelig sat på prøve, fordi vi har været meget traditionelle i vores tilgang til faget. Det satte os i en uholdbar situation, fortæller Lise Toftild.

- Man kan gøre mange ting, når man er presset. Vi har den tilgang, at vi under pres forsøger at blive 10 procent bedre, fordi vi ved, at vi har noget, der er for godt til at give op på, siger Lise Toftild. <i>Foto: Martin Damgård</i>

- Man kan gøre mange ting, når man er presset. Vi har den tilgang, at vi under pres forsøger at blive 10 procent bedre, fordi vi ved, at vi har noget, der er for godt til at give op på, siger Lise Toftild. Foto: Martin Damgård

Parret overtog omkring årtusindskiftet den i dag 45 år gamle forretning fra Claus Toftilds forældre, og det var aldrig en mulighed, at ægteparret ville opgive livsværket. Tværtimod.

Indehaverne vidste dog, at deres traditionelle tilgang skulle afløses af nytænkning og kreativitet. Både på den korte og lange bane.

I løbet af de seneste tre år har virksomheden gennemført en markant digitalisering af deres virksomhed. Det gælder alt fra lagerstyring til økonomisystem, men vigtigst af alt satte Claus Toftild og Lise Toftild fokus på deres webshop og markedsføring.

- Det gik op for os, at visse dele af vores rådgivning og produkter kunne håndteres digitalt. Samtidig var der en stor efterspørgsel på netop den mulighed, og derfor satte vi egentlig bare strøm til en udvikling, der allerede var undervejs, siger Lise Toftild.

Kort om Toftild 

  • Toftild sælger parykker, toupéer og andre hårprodukter gennem tre fysiske forretninger i henholdsvis Aalborg, Aarhus og København, gennem en webshop og har derudover B2B-salg.
  • Toftild er oprindeligt stiftet af Claus Toftilds far, Henning Toftild, som en frisørsalon på Vesterbro i hjertet af Aalborg.
  • Henning Toftilds passion for hår fik ham til at tænke på dem, der ikke har noget hår. Derfor åbnede han i 1979 dørene til Toftild Toupe og Paryk Atelier. 
  • I 1986 bliver Claus Toftild færdigudlært som frisør, og efter at have været på en række udlandsophold får han job hos Toftild Toupe og Paryk Atelier. 
  • I 2001 overtog Claus og Lise Toftild driften af Toftild Toupe og Paryk Atelier, og virksomheden skiftede navn til Toftild Alternativt Hår.
  • I 2013 åbner forretningen sin første filial i Aarhus, der i 2019 fik selskab af en ekstra filial i København.

Toftild.com

Hos Toftild er man så småt i gang med at udvikle på en løsning med 3D-print, der skal spare virksomheden for at sende skabeloner af ordrer til hårproducenterne i Asien. <i>Foto: Martin Damgård</i>

Hos Toftild er man så småt i gang med at udvikle på en løsning med 3D-print, der skal spare virksomheden for at sende skabeloner af ordrer til hårproducenterne i Asien. Foto: Martin Damgård

Svært at finde tiden 

Med den digitale satsning har indehaverne sparet tid og ressourcer. Samtidig har virksomheden formået at ramme kunder, som de aldrig har haft kontakt til før.

Det kan mærkes på bundlinjen. Toftild tjente i deres seneste regnskabsperiode 1,3 millioner kroner, hvilket er en forbedring på to millioner kroner sammenlignet med underskuddet året forinden. 

Hos Toftild - og andre små- og mellemstore virksomheder, der er ejerledet - er fokusset ofte rettet mod virksomhedens drift. Derfor kan det være svært at finde tiden og ressourcerne til at tænke virksomheden i nye retninger, selvom det er nødvendigt, fortæller Lise Toftild. 

- Det var ikke raketvidenskab, at vi skulle i den her retning, men det er utroligt tidskrævende. Man er bare nødt til at gå i gang, uanset hvor ressourcekrævende det end måtte være, siger hun.

For at tilføre ressourcer udefra i form af rådgivning og handleplaner tilmeldte Aalborg-virksomheden sig programmet SMV:Digital, der har til formål at rådgive små- og mellemstore virksomheder med digitalisering.

Indehaverne ser ejerleder-rollen både som en velsignelse og forbandelse, da den skaber lige så mange muligheder som udfordringer.

En af de største udfordringer er antallet af timer i døgnet. Af samme grund var Toftild glade for at kunne få sparring på digitaliseringsprojektet fra folk udefra.

- Det værste, man kan gøre, er at lukke af for input og rådgivning. Det er noget, vi har erkendt og ændret på - med stor succes, siger Lise Toftild.

Toftilds lokaler i Aalborg strækker sig over tre etager med parykker, toupéer og hårprodukter, der kan gavne folk med hårtab af naturlige eller helbredsmæssige årsager. <i>Foto: Martin Damgård</i>

Toftilds lokaler i Aalborg strækker sig over tre etager med parykker, toupéer og hårprodukter, der kan gavne folk med hårtab af naturlige eller helbredsmæssige årsager. Foto: Martin Damgård

Strategi er dynamisk

Selvom kunderne igen strømmer til de fysiske butikker og webshoppen, er det ikke ensbetydende med, at indehaverne læner sig tilbage.

I øjeblikket arbejder Toftild blandt andet på at anvende 3D-print som grundlag for fremstillingen af de parykker og hårdele, der er skræddersyet til kundernes hoveder. Det skal spare både tid og penge og er en videreudvikling på digitaliseringsstrategien.

Strategi er en dynamisk proces. Selvom man tror, man er i mål, skal man hele tiden vurdere og følge op, siger Lise Toftild

- Sådan er det at drive virksomhed, specielt i dag hvor forbrugerne og samfundet hele tiden stiller nye krav.

Toftild er beliggende på Budolfi Plads 9 i Aalborg.  <i>Foto: Martin Damgård</i>

Toftild er beliggende på Budolfi Plads 9 i Aalborg.  Foto: Martin Damgård

Toftild beskæftiger 16 medarbejdere fordelt over lokationerne i Aalborg, Aarhus og København. Virksomheden havde i sit seneste årsregnskab en bruttofortjeneste på knap 10 millioner kroner. 

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.