Turisme

Erhvervsfolk bakker op om turisme-samarbejde

En række af de store erhvervsaktører på turisme-området blev på et møde i går enige om at arbejde sammen omkring en fælles markedsføring af Nordjylland.

- Vi har besluttet, at turisterhvervets virksomheder skal gå sammen om en fælles markedsføring, og det var der opbakning til hele vejen rundt, fortæller en af initiativtagerne, direktør Søren Kragelund fra Fårup Sommerland,. En halv snes af de nordjyske turistvirksomheder, blandt andre Aalborg Zoo og Hotel Hvide Hus i Aalborg, var repræsenteret på mødet på Skallerup Klit Feriecenter, men der er også indløbet opbakning fra flere, som ikke kunne være til stede i går, oplyser Søren Kragelund. - Det vigtigste for os alle sammen er at få synliggjort Nordjylland og få koordineret markedsføringen. Vi har så meget at byde på heroppe, men det kommer ikke for alvor ud, fordi markedsføringen er for spredt. - Vi må jo konstatere, at mens der kommer flere danskere herop, sker der en nedgang i antallet af udenlandske overnatninger, og der skal simpelthen ske noget for at rette op på det, fastslår Søren Kragelund. Han mener, at der skal være plads til organisationer som Region Aalborg Samarbejdet, Toppen af Danmark og så videre, fordi de er et godt modtageapparat for turisterne: - Men vi mangler den markedsføring, der skal få turisterne til at komme til Nordjylland. - Det handler ikke om produktudvikling, for det er virksomhederne så udmærket selv i stand til at klare, men det handler om, at vi mangler synlighed og gæster, siger Søren Kragelund. I den kommende tid vil det nye samarbejde blandt andet kontakte en række politikere, for der ligger også offentlige penge og venter: - Regeringen har lagt 200 millioner kroner til Nordjylland i det nye vækstforum, og de kan også bruges til fremme af turisme. De skal bare ikke klattes væk, men derimod bruges til at synliggøre landsdelen, mener Søren Kragelund. En af deltagerne i gårsdagens møde var direktør Jacob Jensen fra Color Line, og han ser frem til effekten af det nye samarbejde: - Vi forventer, at det skaber sammenhold, så vi kan få markedsført hele Nordjylland med den brede pensel. Når man ser på, hvad vi konkurrerer imod, står det klart, at det er nødvendigt at have det hele samlet i ét selskab for at blive så slagkraftig som muligt.