Erhvervslivet slår alarm efter dyk i elevers matematik-niveau

Danske skoleelever sakker bagud i matematik, og det udløser bekymring i Dansk Erhverv.

AARHUS:Gode evner i naturfag og matematik er afgørende for at kunne klare sig på fremtidens arbejdsmarked.

Derfor er det dybt bekymrende, at danske 4.-klasseelever i perioden 2015 til 2019 er blevet markant dårligere i faget matematik.

Sådan lyder vurderingen fra Dansk Erhverv, en af Danmarks største erhvervsorganisationer.

- Det er dybt bekymrende, at danske 4.-klassebørn sakker agterud, når det gælder matematik og natur/teknologi, udtaler uddannelseschef Claus Rosenkrands Olsen.

Tirsdag formiddag blev den såkaldte Timss-rapport offentliggjort af Aarhus Universitet. Den viser, at danske elevers evner er faldet markant siden en stor skolereform i 2014.

Således kan Danmark findes på en 24.-plads på listen over, hvordan eleverne i 58 lande og territorier klarer sig i matematik. I 2016 lå Danmark på en 15.-plads.

- Matematik er nøglen til mange af ting, som man især skal kunne, hvis man skal klare sig godt på fremtidens arbejdsmarked, siger Claus Rosenkrands Olesen.

- Danmark har allerede nu hårdt brug for folk med digitale kompetencer, og digitaliseringen buldrer derudad, og det er altså ikke nok bare at kunne swipe på sin smartphone, hvis man skal kunne begå sig i en stadig mere kompleks og digital verden, tilføjer han.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.