"Esbern Snare"s besætning er klar til afgang

6. november sætter "Esbern Snare"s besætning kurs mod støtteskibet "Absalon". Se og hør indtryk fra skibet ved at klikke på linket allernederst i artiklen.

Esbern Snare ved Flådestationen i Frederikshavn. Foto Peter Broen

Esbern Snare ved Flådestationen i Frederikshavn. Foto Peter Broen

Inden afgangen har besætningen testet våbensystemer og rutiner i hjemlige farvande, så de er helt klar til at afløse på søsterskibet, der indgår i det internationale samarbejde, Taskforce 150, hvis formål blandt andet er at jage pirater ud for Afrikas Horn. Inden da skal de sidste detaljer på plads, og NORDJYSKE er med, da “Esbern Snare” sætter kurs mod Sjællands Odde. Forude venter endnu et døgn med masser af øvelser for den omkring hundrede mand store besætning, der når den er fuldtallig vil tælle godt 160 besætningsmedlemmer. “Esbern Snare” fylder godt i havnebassinet ved Flådestationen i Frederikshavn, så koncentrationen er til at skære i, da det 137 meter lange, tons tunge støtteskib skal ud gennem havnen mod åbent hav, der i dag har den samme grå farve som himlen. Alle har indtaget deres positioner på broen. Snart fyldes rummet af meldinger til rorgængeren, der skal manøvrere de mange tons ud af havnen. “Midtskibs” og “Talje,” gentager han kollegaernes meldinger. Inden længe er skibet fri af molekanter og bøjer - og i rask tempo på vej mod åbent hav. Et glad skib Chefen på “Esbern Snare”, Kommandørkaptajn, Dan Rasmussen, er ikke i tvivl om, at besætningen er parat til at indgå i Taskforce 150 - og at alle glæder sig til at komme af sted. - Vi har, udover at træne rutiner og opgaver, også gjort meget for at få et “glad og imødekommende skib”. Det har vi blandt andet gjort ved at udarbejde et fælles værdisæt her om bord, fortæller han. Besætningen på “Esbern Snare” har trænet de samme procedurer som besætningen på “Absalon”, så selvom “Esbern Snare” bliver i Danmark, bliver det ikke noget problem for besætningen at overtage Task Force-opgaverne på søsterskibet. - Skibene er ens, og vi skal i fremtiden vænne os til, at skib og besætning ikke altid følges ad - og at besætningen i højere grad kommer til at afløse hinanden på det skib, der er platform i en international operation, forklarer Dan Rasmussen. Kaptajnløjtnant Anna Louise Rynne er i fuld gang med at pakke sit nye udstyr ud. De karakteristiske, mørkeblå søværnsuniformer skal skiftes ud med noget, der er mere anvendeligt, når man sejler ud for Afrikas horn. Kaki shorts, sandaler og lyse skjorter bliver omhyggeligt pakket ud og lagt på plads i det hyggeligt indrettede “lukaf,” hvor døren prydes af en stor, glad blomst - budskabet om “Det glade skib” har tilsyneladende bredt sig ned til de enkelte lukaf"er . Sætter ens liv i perspektiv Louise føler sig godt klædt på til at skulle af sted. Det er ikke første gang, hun forlader familie og venner for at tage på togt. - Nej, jeg har prøvet det før, smiler hun. Det er dog første gang, hun sejler “på varmen”. På tidligere togter har klimaet nemlig haft et helt modsat fortegn - kulde - omkring Grønland. Hun er slet ikke i tvivl om, at “Absalon” kan være med til at gøre en forskel. - Vi kommer jo ned til armod og fattigdom, vi slet ikke kan forestille os - og det kan ikke undgå at sætte ens eget liv i perspektiv, mener hun. - Vil du se min kanon, siger Niels Sloth, med et stort glimt i øjet, mens han peger på et stort, gråt og udefinerbart tårn. Han glæder sig også til at komme af sted, og han føler sig godt rustet. - Vi har jo øvet og trænet godt. I virkeligheden har vi gennemgået mange flere situationer end vi nogensinde kommer ud for, siger han. Det er første gang, han skal af sted, men han er ret sikker på, at tre måneder er til at overskue. Ikke mindst fordi han regner med at få både oplevelser og eftertanke med sig hjem i rygsækken. - Jeg glæder mig også til at få lov til at prøve mig selv lidt af. Hvordan reagerer man under pres, funderer han. Han er da også ret sikker på, at det ikke er sidste gang, han har været af sted. Klar skib! “Klar skib” er en af de mange kommandoer, der lyder over skibets interne højtalersystem i løbet af dagen. Premierløjtnant, Paw Møller, er ikke i tvivl om, hvad han skal, og han forvandler sig på få sekunder til at “skulle kæmpe med alt, hvad vi har, hvis vi for eksempel bliver angrebet af pirater” som han forklarer. Det betyder kort sagt, at alle skal være iført blandt andet heldragt, skudsikker vest, elefanthue og hjelm - og at de skal indtage deres positioner rundt om på skibet, fortæller Paw, der selv er selv er helt ukendelig. Kun øjnene, der kigger vågent rundt på broen, afslører, at det er ham. Klokken er 06.40, da fotografen og journalisten i morgenmørket bliver iklædt beskyttelsesdragt, hjelm og redningsvest. Vi får besked på at sætte os på kanten af den glatte gummibåd, der om få minutter skal hejses ned af den blanke skibsside. En vis betænkelighed klemmer lidt inde under den tætte dragt. Men frømændene griner over havets beskedne skvulp. - Det her er ingenting, siger de, og snart får den orange gummibåd fuld skrue ind mod Sjællands mørke kyst. Vi sender et sidste blik tilbage mod “Esbern Snare”, der ligger derude som en grå klods uden lys. Men tag ikke fejl. Inde bagved den lukkede facade er der allerede masser af aktivitet. Besætningen er kommet endnu et skridt tættere på kommandoskift på Absalon. De er klar pirat! Operationen er planlagt til at vare frem til januar 2009.