Skolevæsen

Et døgn for børnene

Adgang til den nyeste viden og god tid til samarbejde til de otte deltagere i NORDJYSKE Mediers skoledøgn

NORDJYLLAND:Om lidt over en uge, på næste mandag, lukkes otte mennesker ind i et klasselokale på Højene Skole i Hjørring. Det sker kl.16, og de kommer først ud 24 timer senere. Flere af dem kender hinanden, andre har ikke mødt hinanden før, men alle er de taget til Hjørring for børnenes skyld. De otte har sagt ja til at bruge kræfter på, hvad de kan blive enige om, fremfor at lede efter, hvad de er uenige om. De har også sagt ja til at sidde sammen i langt længere tid, end de normalt bruger sammen med andre om et stykke arbejde. De har sagt ja til at skrive en plan for, hvordan den danske folkeskole kan gøre eleverne mere iderige, og de har sagt ja til at give en håndfuld mere præcise råd til 3.c på Højene Skole, som møder til deres første skoledag onsdag morgen. Mandagen skal de otte deltagere først og fremmest bruge på at lære hinanden at kende og få den nyeste viden. Sidst på dagen får de derfor besøg af tre af landets førende eksperter i børn og i hvordan de lærer bedst. Kjeld Fredens er læge og hjerneforsker, har været rektor for Skive Seminarium og leder af Vejlefjordcenteret med mere, og er netop nu i gang med to bøger om kreativitet hos henholdsvis voksne og børn. Han vil blandt andet tale om, hvilke rammer menneskets biologi sætter for den kreativitetsfremmende skole. Institutleder Niels Egelund, Danmarks Pædagogiske Universitet, medlem af Globaliseringsrådet med mere vil især fokusere på de styrker, den danske skole har i den globale konkurrence og på behovet for at inkludere flere af de skæve børn i klassen – også for ideernes fremme. Lektor Hans Henrik Knoop, også Danmarks Pædagogiske Universitet, vil især fortælle om sammenhængen mellem glæde og ideer, ligesom han vil komme ind på hvordan selvværdet er forudsætning for at få kreativiteten i spil. Og gøre klart, hvor stor en rolle, forældrene har. Læserne vil møde alle tre i løbet af ugen. Mandag aften vil der være god tid til debat. En debat, der kan ses udpluk af på 24NORDJYSKE, høres om på radio ANR og læses mere om på vores hjemmeside www.NORDJYSKE.dk og i NORDJYSKE Stiftstidende tirsdag morgen. Tirsdagen er helliget det hårde arbejde, hvor de otte for alvor skal finde sammen. De bliver holdt til skolebordet af chefredaktør Ulrik Haagerup, NORDJYSKE Medier, og af proceskonsulent Lars Fridberg. Journalister fra NORDJYSKE Medier vil ligeledes være til stede det meste af tiden, så læsere, lyttere og seere kan få mest muligt at vide om deres børns fremtid. Tirsdag eftermiddag efter kl. 16 vil vi i tv, radio og på vores hjemmeside fortælle, om det er lykkes de otte at nå frem til en plan. Om aftenen og i avisen onsdag morgen vil der være udførlige reportager, så alle kan vide, hvordan vores børns skole skal være fremover. Onsdag tager et tv-hold selvfølgelig op og byder 3. c velkommen, en velkomst, der kan læses i avisen torsdag. I dagene efter vil blandt andre undervisningsminister Bertel Haarder kommentere planen. Og de næste mange år vil journalisterne hvert år tage kontakt til de otte deltagere og høre, om de har arbejdet som aftalt, og vi vil besøge 3.c på Højene Skole for at se, hvordan det går skolen, lærerne, forældrene og børnene.