Et halv ton leverpostej på en uge

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Kyl­lin­ger­ne er ble­vet stegt på beg­ge si­der på den rul­len­de ste­ge­pan­de, og de er nu klar til at bli­ve pak­ket.

HIRTSHALS:Hundredvis af kyllingefileter glider hen over den rullende stegepande, et mindre bjerg af kalkunstege bliver pakket, mens der er smagt på en ny opskrift på kjøttkaker. Vi befinder os i Color Lines centralkøkken på havnen i Hirtshals. På denne dag i januar er travlheden til at overse, men der bliver snart betydelig mere at se til for de ansatte i køkkenet, To nye Superspeedfartøjer bliver sat i rutedrift i år, og det betyder at 1800 passagerer skal bespises fire gange om dagen på hver af de to færger. Der skal i snit laves 9000 måltider på en dag til passagererne på en Superspeedfærge. - Vi forventer at øge omsætningen på mad om bord. Vores restaurant bliver mere up-to-date, og det bliver nemmere og hurtigere for gæsterne, siger Christian Krøldrup, der er logistik- og distributionschef for Color Line. Med de nye og hurtigere Superspeedfærger forsvinder a la carte restauranten, og i stedet bliver der en buffet med traditional skandinavisk mad samt forskellige temaer som eksempelvis mexicansk, wok, pizza m.m. Color Lines centralkøkken leverer mad til alle Color Lines færger mellem Danmark og Norge samt til cruiserfartøjerne der sejler på ruten mellem Kiel og Oslo. Der bliver produceret omkring 1000 ton mad om året i centralkøkkenet. Der er brug for at udvide køkkenet kraftigt i den kommende tid, og byggeriet er så småt begyndt. Produktionsarealet bliver øget med 400 kvadratmeter, og der bliver bygget et helt nyt kølerum på 600 kvadratmeter samt et nyt teknikrum på 350 kvadratmeter. Samlet set er der tale om en investering i nye køkkenfaciliteter på et større tocifret millionbeløb. Der er unægtelig sket meget siden centralkøkkenet blev etableret tilbage i 1997 samtidig med at hurtigfærgen Silvia Ana kom i drift. Køkkenet på land skulle primært sørge for smørrebrød, og smørrebrød er pudsigt nok det eneste man ikke laver i dag. Color Line har valgt at producere stort set alt mad på land for at opnå en bedre lønsomhed og ikke mindst sikre ensartet kvalitet på maden. - Vi hjælper med at forberede maden, for det vil tage alt for lang tid for kokkene om bord at lave eksempelvis stege, fortæller køkkenchef Tor Ove Sørlie. - Vi er nødt til at hjælpe kokkene om bord med at forbedrede maden. Det skal være lige til at putte i ovnen eller direkte på bordet. Kokken om bord kan så give det maden lille twist, siger Christian Krøldrup. Der er ca. 75 kokke om bord på fartøjerne, der sejler mellem Hirtshals og Norge. Der er 15 ansatte på centralkøkkenet, og det er fortrinsvis kokke, og der bliver brug for to-tre mere, når de nye færger kommer. - Vi er altid til eksamen, for det handler om at levere den gode kvalitet til den rigtig pris, men med de nye udvidelser styrker vi vores position, siger Christian Krøldrup. Der bliver lavet et ton roastbeef og 500 kg. leverpostej om ugen i Hirtshals. Kokkene klarer alt fra sovs til stege, kransekager og pizzabunde. - De færdiglavede pizzabunde man kan købe på markedet er simpelt ikke gode nok, siger Tor Ove Sørlie. Det bliver til mellem 2500-3000 pizzabunde om dagen, når bageriet kører for fulde omdrejninger. Køkkenet importerer næsten alt kød fra Sydamerika på køl. - Vi har brug store mængder i en ordentlig kvalitet, og det sikrer vi os ved at få kødet leveret fra Sydamerika. Kvaliteten og prisen er alt for svingende i Danmark og Tyskland, siger Christian Krøldrup. Color Line bruger 160 ton oksekød om året. Alt færdigproduceret mad bliver lagt på køl, og det kan holde sig i 30 dage med undtagelse af de udskårne bøffer, der kun er friske i 12 dage. Maden bliver lavet ved hjælp af de nyeste teknikker som cap cold og sous vide. Kødet varmebehandles, vakuumpakkes og lynnedkøles med isvand til to grader. En nedkølet steg slipper væsken, men væsken bliver i posen, og kødet suger væsken op igen, når stegen bliver varmet op, og det er med til at sikre kvaliteten. Maden gaspakkes i vakuumposer ved at luften suges ud af poserne og erstattes med modificeret atmosfære, der er helt sterilt. - Markedet efterspørger kvalitetsmad om bord. Vi får altid ros for vores mad. Det er måske kedelig, at det smager ens på alle færger, men ved at lave maden et sted sikrer vi også, at kvaliteten er i orden hver gang, siger Christian Krøldrup. Der er kontrol med kølekæden lige fra madvarerne kommer til køkkenet til at maden er om bord på færgen. Alle Color Lines 40 containere har både køle- og frysefaciliteter samt tør- lager, og varerne bliver løftet direkte om bord på færgerne i containeren. I øjeblikket arbejdes der kun i dagtimerne på hverdage i køkkenet, men der er mulighed for at udvide produktionen i både aftentimerne og i weekenden. - Det giver os et potentiale på sigt. Vi vil kunne levere til hoteller og til pleje- og omsorgsområdet, idet vi har mulighed for at gå i to eller tre holdsskift, siger Christian Krøldrup. Han understreger dog, at der ikke er konkrete planer om at levere til andre end rederiets egne færger lige nu. Samlet set arbejder der ca. 150 hos Color Line i Hirtshals fordelt med omkring 70 på terminalen og 80 ansatte i henholdsvis centralkøkkenet, på frilageret og i indkøbsafdelingen.