Børnepasning

Et kursus i uhygge

20 børn er blevet bedre til at skelne fantasi og virkelighed.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

I alt er der 20 børn fra Børnehuset Spiren, som gennem den seneste måneds tid har beskæftiget sig med trolde, feer og hekse. Foto: Carl Th. Poulsen

Når man stadig går i børnehave, kan det til tider være endog rigtigt svært at skelne mellem fantasi og virkelighed. Gennem den seneste måneds tid har 20 børn i 5-6 års alderen fra Børnehuset Spiren derfor været på "kursus" i uhygge. - Det her handler om fantasi. Børn skal kunne bruge deres fantasi, men hvis de omvendt har for meget fantasi, så kan de have svært ved at se, hvad der er virkelighed, fortæller pædagog Tina Nauntoft. - Vi startede forløbet med at jeg var klædt ud som heks. Der var faktisk et par stykker af børnene, som synes, at det var så uhyggeligt, at de blev rigtigt bange. Derfor fik de pågældende børn efterfølgende lov at se, at det blot var Tina Nauntoft, der var klædt ud. Et spændende forløb Børnene i Børnehuset Spiren har dog ikke kun skullet begrænse deres egen fantasi - de har også skullet lære at give den frit spil. Det gav en tur til bakkerne ved Bangsbo rig mulighed for. - Da vi kom til en bro i Bangsboskoven, fortalte vi børnene, at nu kom de ind i troldeland, fortæller Tina Nauntoft. Og så slap børnene ellers fantasien løs: En rådden træstamme var en forstenet trold, ekskrementer fra en hjort var troldelort, og en revne i et træ var lavet af de uhyggelige negle fra en trold. Alligevel mener Tina Nauntoft, at børnene i løbet af den seneste måned er blevet bedre til at kende forskel på leg og på virkelighed. - De fleste af børnene i gruppen er blevet meget bedre til at skelne. Ud af de 20 er der måske kun en enkelt, der stadig har lidt svært ved det, fastslår Tina Nauntoft. På med fortællehatten Gennem forløbet i Spiren har børnene dagligt hørt fortællinger om hekse, feer og trolde - og til det formål er et hjørne i børnehaven blevet reserveret. - På skift har børnene skullet forsøge, om de kunne fortælle eventyr for hinanden, forklarer Tina Nauntoft. Dagens fortæller har så fået lov at sidde på en helt bestemt ophøjet stol i det pågældende hjørne - og oveni købet med en såkaldt "fortællehat" på. Imens har de øvrige børn siddet og lyttet på gulvet. - Der kommer jo rigtigt meget fokus på det barn, der skal fortælle eventyret, og det er noget, som de kan bruge, når de senere skal i skole. Så skal de lære at "være på", fastslår Tina Nauntoft. Fortalte for forældrene I forbindelse med afslutningen af projektet har børnene i denne uge haft besøg af deres forældre i børnehaven. I den forbindelse lykkedes det samtlige 20 børn at fortælle deres eventyr for forsamlingen. - Jeg var simpelthen så stolt af dem, at jeg blev helt rørt. Der er altså virkelig nogle af de her børn, der har svært ved at stille sig frem og fortælle. Men de klarede det allesammen, slutter Tina Nauntoft med et smil på læben.

Forsiden