Kristendom

Et liv med Gud

Den kristne bevægelse Evangelist tror på, at Gud kan alt. Den syge kan han gøre rask og den fattige rig

Kira fra Gørløse i Nordsjælland har ikke haft ro i sjælen, siden sønnen Henrik som kun 18-årig blev optaget i bevægelsen Evangelist og siden brød al kontakt med sin mor. Hun stillede spørgsmålstegn ved, at han opgav hele sit normale liv med uddannelse og venner og fester udenfor det kristne miljø til fordel for Evangelist, og det blev fatalt for hende. I dokumentaren ¿Gud i Gørløse¿, der går bag om den kristne bevægelse Evangelist, møder seerne også Janne, som ad rettens vej forsøger at få forældremyndigheden over sin 8-årige datter. Retssagen er den sidste udvikling i en konflikt mellem Janne og hendes eksmand, der først blev bankrådgiver for bevægelsen, siden selv opslugt af det kristne. Janne følte sig fuldstændig taget på sengen af sin eksmands lynhurtige og voldsomme forvandling fra almindelig familiefar til meget kristen. Og hun oplevede, at forvandlingen skete under kraftig påvirkning fra bevægelsens leder, Christian Hedegaard. Manden har hun mistet - nu handler det blot om at forhindre, at datteren vokser op med bønnemøder og djævleuddrivelser som en del af hverdagen. Mirakeludøvelse På bare syv år er Evangelist vokset fra en lille nykristen bevægelse i et enkelt hus til en velsmurt organisation med 200 kernemedlemmer, 1.000 støttepartnere, 7 rehabiliteringscentre, hvor man ¿afvænner¿ stofmisbrugere, samt en bibelskole. Christian Hedegaard er stifter og den ubestridte leder af bevægelsen. Hos evangelisterne tror man meget bogstaveligt på, at Gud og troen på hans frelse er i stand til alt. Ifølge bevægelsen kan Gud gøre den fattige rig og den syge rask. Helt konkret byder evangelisterne på så forskellige ting som mirakeludøvelse og bankrådgivning. Til gengæld skal man gøre endeligt op med sit gamle liv og i stedet følge Jesus og - nok så vigtigt - Christian Hedegaard. ¿Gud i Gørløse¿ sendes onsdag 3. oktober kl. 20.00 på DR1.