Et monument for dårligt samarbejde

dansk-svensk uenighed om billetprisernes betydning for integration i området

Sverige 5. september 2002 08:00

KØBENHAVN: Øresundsbroen risikerer at blive et monument for dårligt samarbejde mellem Danmark og Sverige i stedet for et instrument til øget vækst i Øresundsregionen, mener erhvervsorganisationen HTS Handel, Transport og Service. - Den svenske statsministers forslag om, at det skal være billigere at køre over Øresund burde modtages med kyshånd og ikke skydes i sænk af regeringen, siger administrerende direktør i HTS, Lars Krobæk. Trafikminister Flemming Hansen (K) afviste tirsdag et forslag fra Sveriges statsminister, Göran Persson, om at sætte billetprisen ned med det samme for at få flere biler over Øresundsbroen. De alt for høje brotakster er en afgørende hindring for øget integration i Øresundsregionen, mener Persson. Den danske regering mener imidlertid, at priserne for at komme over såvel Øresund som Storebælt ligger, hvor de skal ligge, og at det går godt med integrationen i Øresundsregionen. - Flemming Hansens blanke afvisning af lavere brotakster koster samfundet milliardindtægter, fordi integrationen bliver bremset, siger Lars Krobæk. Han mener, at der er gået politik i brotaksterne. For at sætte gang i integrationen på tværs af Øresund forhandler den danske og den svenske regering om at finde en løsning på skattebetalingen for pendlerne, typisk folk der bor i Malmø-området og arbejder i Danmark. Selv om der er forhandlet længe, er det endnu ikke lykkedes at nå til enighed med svenskerne, der mener, at det er dybt uretfærdigt, at skatten opkræves ved kilden, altså arbejdet, og ikke der, hvor folk bor og nyder godt af det sociale system. Imidlertid tegner der sig enighed om en løsning. Sveriges finansminister, Bosse Ringholm, oplyste for nylig, at Sverige og Danmark er blevet enige om at dele pendlernes skattepenge. Skatteminister Svend Erik Hovmand (V) har som mål at få en aftale på plads, inden Folketingets åbning i begyndelsen af oktober. Han drøfter sagen med sin svenske kollega i forbindelse med det uformelle EU-finansministermøde i København på fredag. Hovmand har også bebudet forhandlinger med forligspartierne bag pendlerfradraget på Storebælt - Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Kristeligt Folkeparti - om at indføre et tilsvarende fradrag på Øresund, samtidig med at fradraget på Storebælt gøres permanent. Ifølge HTS vil et pendlerfradrag sandsynligvis fremme mobiliteten tværs over Øresund, men det, der haster allermest, er at få løst skatteproblemerne. Og det afgørende er ikke, hvor pendlerne skal betale skat, men om de kan finde ud af, hvad de skal betale i skat og få sikkerhed nogle år frem i tiden. Desuden er det vigtigt at få løst en lang række "småproblemer" for pendlerne, for eksempel hvad der sker med deres pensionsordninger, om de kan tage arbejdsløshedsdagpenge med sig over sundet og en sikring af, at de kan få efterløn, når de flytter tilbage til Danmark efter at have boet i Sverige i nogle år. Svenskerne skal have valg til Riksdagen i september, og det gør det usikkert, om det lykkes at lave en politisk aftale med Danmark lige nu, da danskerne for øjeblikket har et dårligt navn i Sverige, påpeger HTS. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...