Et ressourcespild uden sidestykke

Aalborg 1. maj 2003 08:00

REKLAMETRYGSAGER: Det sker hver uge - uden undtagelse. Undertiden kommer der også et bundt midt på ugen. Selv posten er storleverandør og er med til, at den ugentlige papirmasse når op på en anseelig størrelse. Det er reklametryksager og tilbudsaviser, der er tale om. Min og andres postkasser bliver hver uge fyldt op med farvestrålende reklamer med de fineste farvebilleder i en kvalitet, som overgår de flotteste og dyreste fotografier, man får taget hos en professionel fotograf. Nogle er flot emballeret i plastik for at skåne indholdet. Andre er hele kataloger og nærmest bøger, der i dens skønhed ikke tåler sammenligning med de dyre bøger, der står på hylderne hos boghandleren. Og de kommer langvejs fra. Helt fra Aalborg kommer de strømmende og lander i folks postkasser. Det er ressourcespild uden sidestykke. Over 95 pct. af mine reklamer og tilbudsaviser ryger ulæste og direkte ned i genbrugssækken. Og hver uge spekulerer jeg med bekymrede panderynker på den forurening af naturen, når disse bjerge af reklamer bliver bearbejdet og frigjort for deres giftige tryksværter og kemikalier. Hvor havner det? Et stort hul i jorden - ned med giftresterne - jord ovenpå og vi ser dem aldrig mere. Problemet er løst umiddelbart. En hurtig og billig løsning der har været fbrugt i mange år. Naturen er taknemmelig Men ok. Det lyder nok så pessimistisk. Men set fra et andet synspunkt skaber reklamerne jo beskæftigelse og omsætning. Lige fra butikkerne - dem der producerer reklamerne - meromsætning og den dreng/pige der distribuerer dem. Alle tjener penge. Og det er godt nok. Nye undersøgelser viser - ifølge Post Danmark - at tilstrømningen af tilbudsaviser til de danske husstande er stigende. Gallup har i deres nyeste undersøgelse konstateret, at 76 pct. af befolkningen siger ja tak til reklametryksager. Og dette er også en stigning. At i alt kan man sige, at reklameomdelingen er en succes, og er på alle måder en betydningsfuld omsætningsfaktor både for detailhandlen og forbrugerne. Kun miljøet lider skade i omsætningens hellige navn. Hvis vi kan få 10 kilo billige kartofler fra en reklame fra et supermarked - så pyt med at kartoflerne om 50 år vokser op i giftige kemikalierester. Det er heldigvis ikke vores problem lige nu. Naturen må lide under vores bekvemmelighed.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...