Skolevæsen

Et sted at vokse fra

Skørping Skole undersøger udgangspunktet før bred pædagogisk indsats med den såkaldte LP-model

Alle elever fra 4. til 9. årgang har på internettet skullet svare på, hvordan de synes, det står til med trivslen og læringsmiljøet på Skørping Skole. Arkivfoto: Torben Hansen

Alle elever fra 4. til 9. årgang har på internettet skullet svare på, hvordan de synes, det står til med trivslen og læringsmiljøet på Skørping Skole. Arkivfoto: Torben Hansen

En ny model giver så mange løfter om positiv udvikling på en skole, at Skørping Skole nu sætter det helt store apparat ind på at indføre den. Den såkaldte LP-model er et norsk begreb, som er ved at vinde indpas på danske skoler. LP står for Læringsmiljø og Pædagogisk analyse, og metoden skulle kunne dissekere problemer med trivsel og indlæring meget præcist, så det bliver nemmere at finde konkrete løsninger. Men før man for alvor går i gang i Skørping, laver skolen et "før"-billede af, hvordan det står til med trivslen og læringsmiljøet på stedet. På den måde kan man forberede et "efter"-billede af, hvordan modellen har virket i praksis om to år. Derfor har alle lærere og pædagogiske medarbejdere samt de cirka 300 elever på 4. til 9. årgang fået et spørgeskema at udfylde over internettet. Svarene samles sammen i ugen efter efterårsferien, og LP-koordinator på skolen, Torben Bloksgaard, er spændt på hele forløbet: - Kortlægningsanalysen er en temperaturmåling på trivsel og lærings- og klassemiljø. Vi laver den rent, før vi indfører modellen, så vi i første omgang kan finde ud af, hvor der er behov for et løft. Læs mere i Nordjyske Stiftstidende, fredag