Et ton hvalkød beslaglagt

Føderegion Nordjylland holder kæmpeparti tilbage i Aalborg. Den københavnske importør havde ikke papirerne i orden.

Et københavnsk firma har uden tilladelse forsøgt at indføre næsten et ton hvalkød til Danmark via Grønlandshavnen i Aalborg - ombord på tre skibe. - Sammenlagt er det den største mængde hvalkød, vi nogensinde har beslaglagt, fortæller Mogens Jørgensen, dyrlæge i Fødevareregion Nordjylland. De næsten 900 kg hvalkød ligger stadig i en fryser i havnens grænsekontrol. Kødet blev sendt fra Grønland til Aalborg for omkring et halvt år siden, men importeret uden de tilladelser som loven kræver. Hvalkødet var via Nordjylland på vej til København, hvor 7-800 grønlændere har oprettet en proviantklub - det tidligere hvalkogeri Tranhuset - til import af grønlandske varer. Hvalkød er en delikatesse blandt herboende grønlændere, som helt lovligt kan indføre fem kg hvalkød. Skov- og Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at nationale foreninger, som proviantklubber, samlet indfører en større mængde hvalkød, som de fordeler til deres medlemmer. Men den tilladelse var ikke på plads. Bente Kruse, som er sektionsleder i Royal Arctic Line, Aalborg, har styr på gods fra Grønland til Danmark. Hun kan godt huske forsendelsen 12. januar, hvor 327 af de næsten 900 kg ankom. Bente Kruse tror ikke, at de involverede har haft til hensigt at snyde, men reglerne er indviklede. - De tror måske, de har gjort, hvad de skulle, lyder det fra hende. Fødevareregion Nordjylland opbevarer det frosne kød i grænsekontrollens frysere og ved ikke, om det skal destrueres eller sendes retur. Sagen er overgivet til Skov- og Naturstyrelsen, og politiet er inddraget. Indtil videre har hverken Skov- og Naturstyrelsen eller politiet ønsket at udtale sig i sagen, da den stadig er uafsluttet. Niels Krogh, som har stået for importen gennem Tranhuset, afviser at have gjort noget galt. Han mener, at han har sørget for alle tilladelser, men at den grønlandske afsender har misforstået reglerne. - Der er meget, man skal igennem, før at dette kommer op og køre. Og så er det dødærgeligt, at man ikke afsender varerne med de rigtige papirer, fortæller Niels Krogh.